انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
چند نکته درباره مالیات بر دارایی
چرایی تشکیل «برنامه و بودجه» ، توسعه کشور ، تاسیس شعبه دانشگاه هاروارد در تهران ...
قرار گرفتن دوباره نام ایران در فهرست سیاه FATF !
افتتاح سه بزرگراه در تهران تا آخر سال
هزینه سنگین عدم تصویب لوایح FATF بر اقتصاد و زندگی مردم
آغاز ورود داروهای حساس به ایران از طریق سوئیس
قیمت نفت تحت تاثیر ویروس کرونا
اقتصاد ایران از دوران رکود خارج می‌شود
یارانه ۷۲ هزارتومانی به سود یا به ضرر مردم؟
دلیل افزایش سوانح هوایی چیست؟
سیاست افزایش تولید و صرفه جویی
عملکرد درخشان فولاد خوزستان در زمینه رکورد تولید وصادرات فولاد
ارتباط با دنیا در علم اقتصاد یک اصل است
هشدار معاون حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص FATF
فراخوان عمومی برای توسعه صنعت نفت
نقش «رمز ارزها» در کاهش اثر تحریم ها
روایت مدیرعامل منطقه آزاد قشم از واگذاری غار نمکی به افراد
رابطه گسترش ویروس کرونا با رکود اقتصادی جهان
درآمد نفت 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد
چین به انتشار واقعیت‌های ویروس مرگبار کرونا تن داد
افت شدید، قیمت نفت
ضرورت احیا تعاون در اقتصاد ایران
بازار نفت تحت تاثیر ویروس کرونا
سازمان محیط‌زیست به وزیر نفت به دلیل تولید بنزین استاندارد لوح تقدیر داد
جریان کار وزندگی باید در کشور زنده و فعال باشد
رونمایی از دکل حفاری نفت ۷۲ فتح
چرائی تشکیل «برنامه و بودجه» ، توسعه کشور ، تاسیس شعبه دانشگاه هاروارد در تهران و از به حساب آوردن عشایر و ...
سایه ویروس کرونا بر روابط آمریکا و چین
بیشتر
کد خبر: 71163 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۶ - 22:42

ستاره صبح-اصلاح ساختاری در اقتصاد از زمان شروع و گسترش تحریم‌های آمریکا هماره وجود داشته است. هم‌زمان با شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران درخصوص عدم خرید نفت و شدت گرفتن تحریم‌ها که کاهش صادرات نفت را در پی داشت، انتظار می‌رفت که دولت دست به اصلاحات ساختاری بزنند؛ این اصلاحات می‌توانست در حوزه‌های مختلفی مانند نظام مالیاتی، نظام بانکی، بودجه‌ریزی، قیمت‌گذاری و... رخ دهد. دلیل این امر آن است که کشور دیگر نمی‌تواند مانند گذشته وابسته به درآمدهای نفتی باشد و با آن بتواند چالش‌ها را پوشش دهد. پس از حرف‌وحدیث‌های بسیار، سرانجام حاکمیت تصمیم گرفت اصلاح نظام قیمتی را دو اولویت قرار داده و آن را با  افزایش قیمت بنزین در قالب یک سیاست «شوک حداکثری» در پیش بگیرد. منظور از شوک حداکثری این است که دولت 50 درصد قیمت بنزین متعارف (60 لیتر) را بالا برد و قیمت بنزین از هزار تومان به 1500 تومان رسید. همچنین قیمت بنزین آزاد نیز با افزایش سه برابری، سه هزار تومان تعیین شد. در مقابل سیاست شوک حداکثری، سیاست «شوک حداقلی» وجود دارد که برای مثال دولت می‌توانست در قیمت بنزین متعارف دست نبرد و قیمت آن را همان هزار تومان نگه دارد، اما برای مصرف مازاد شهروندان، قیمت بنزین مشمول افزایش قیمت می‌شد. ماحصل این تصمیم و اجرایی شدن آن انتظارات تورمی در جامعه بود. پیش‌بینی‌ها بر این است که بین سه تا پنج درصد تورم پس از گرانی بنزین شاهد باشیم که حاصل از شوک واردشده بر اقتصاد خواهد بود. سیاست فعلی دولت برای مقابله با این شوک، سرکوب قیمت‌های بازار است؛ به‌عبارت‌دیگر دولت با افزایش نظارت‌ها در تلاش است تا اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهد. راه دیگری که پیش روی دولت بود، اصلاح نظام‌های مالیاتی و بانکی بود که دهک‌های پردرآمد را هدف قرار می‌دهد؛ در مقابل، اصلاحات قیمتی بیشتر برای اقشار و دهک‌های کم‌درآمد تورم‌زاست. البته اقتصاددانان بر این باورند که سیاست‌های کنترلی در اقتصاد نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. از طرفی هیچ‌کس منکر اهمیت اصلاحات در نظام قیمتی بازار نیست، بلکه در حال حاضر ایراد بر نحوه و زمان اجرای طرح وارد است. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید آیا دولت در اجرای این سیاست موفق خواهد بود یا خیر.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.