انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
بازگشت تدریجی اینترنت
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
پشت‌صحنه اعتراضات
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
بن‌بست اعتراض قانونی
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
نمایندگان مجلس؛ معافیت‌های مالیاتی را حذف کنید
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
پشت صحنه استیضاح وزیر نفت چیست؟
اما و اگرها و نکات بودجه 99
آیا بودجه بدون نفت امکان‌پذیر است؟
تعامل ایران با سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت
منابع بودجه بدون نفت کجاست؟
بیشتر
کد خبر: 71163 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۶ - 22:42

ستاره صبح-اصلاح ساختاری در اقتصاد از زمان شروع و گسترش تحریم‌های آمریکا هماره وجود داشته است. هم‌زمان با شکل‌گیری اجماع جهانی علیه ایران درخصوص عدم خرید نفت و شدت گرفتن تحریم‌ها که کاهش صادرات نفت را در پی داشت، انتظار می‌رفت که دولت دست به اصلاحات ساختاری بزنند؛ این اصلاحات می‌توانست در حوزه‌های مختلفی مانند نظام مالیاتی، نظام بانکی، بودجه‌ریزی، قیمت‌گذاری و... رخ دهد. دلیل این امر آن است که کشور دیگر نمی‌تواند مانند گذشته وابسته به درآمدهای نفتی باشد و با آن بتواند چالش‌ها را پوشش دهد. پس از حرف‌وحدیث‌های بسیار، سرانجام حاکمیت تصمیم گرفت اصلاح نظام قیمتی را دو اولویت قرار داده و آن را با  افزایش قیمت بنزین در قالب یک سیاست «شوک حداکثری» در پیش بگیرد. منظور از شوک حداکثری این است که دولت 50 درصد قیمت بنزین متعارف (60 لیتر) را بالا برد و قیمت بنزین از هزار تومان به 1500 تومان رسید. همچنین قیمت بنزین آزاد نیز با افزایش سه برابری، سه هزار تومان تعیین شد. در مقابل سیاست شوک حداکثری، سیاست «شوک حداقلی» وجود دارد که برای مثال دولت می‌توانست در قیمت بنزین متعارف دست نبرد و قیمت آن را همان هزار تومان نگه دارد، اما برای مصرف مازاد شهروندان، قیمت بنزین مشمول افزایش قیمت می‌شد. ماحصل این تصمیم و اجرایی شدن آن انتظارات تورمی در جامعه بود. پیش‌بینی‌ها بر این است که بین سه تا پنج درصد تورم پس از گرانی بنزین شاهد باشیم که حاصل از شوک واردشده بر اقتصاد خواهد بود. سیاست فعلی دولت برای مقابله با این شوک، سرکوب قیمت‌های بازار است؛ به‌عبارت‌دیگر دولت با افزایش نظارت‌ها در تلاش است تا اجازه افزایش قیمت‌ها را ندهد. راه دیگری که پیش روی دولت بود، اصلاح نظام‌های مالیاتی و بانکی بود که دهک‌های پردرآمد را هدف قرار می‌دهد؛ در مقابل، اصلاحات قیمتی بیشتر برای اقشار و دهک‌های کم‌درآمد تورم‌زاست. البته اقتصاددانان بر این باورند که سیاست‌های کنترلی در اقتصاد نتایج مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. از طرفی هیچ‌کس منکر اهمیت اصلاحات در نظام قیمتی بازار نیست، بلکه در حال حاضر ایراد بر نحوه و زمان اجرای طرح وارد است. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید آیا دولت در اجرای این سیاست موفق خواهد بود یا خیر.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.