انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
بازگشت تدریجی اینترنت
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
پشت‌صحنه اعتراضات
بن‌بست اعتراض قانونی
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
نمایندگان مجلس؛ معافیت‌های مالیاتی را حذف کنید
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
پشت صحنه استیضاح وزیر نفت چیست؟
اما و اگرها و نکات بودجه 99
آیا بودجه بدون نفت امکان‌پذیر است؟
تعامل ایران با سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت
منابع بودجه بدون نفت کجاست؟
بیشتر
کد خبر: 71156 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۶ - 10:35

ستاره صبح-طرح کمربند و جاده (BRI) که به آن جاده جدید ابریشم نیز گفته می‌شود، بر اساس یک مسیر تجاری 2100 ساله بین خاورمیانه و آسیای شرقی موسوم به جاده باستانی ابریشم بازآفرینی می‌شود. این مسیر از سرزمین‌های بزرگ اوراسیا تا شرقی‌ترین مناطق چین گذر می‌کند. مسیری مناسب برای تجارت که بر اساس فلسفه تائوئیستی مبشر هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز شکل گرفته است. تجارتی که بر پایه «برد-برد» و سود متقابل تعریف می‌شود.ما امروز در دنیای غرب این مفهوم را از دست داده‌ایم. شرایط تجارت همواره، توسط شریک «قوی‌تر» غرب بر جنوب فقیرتر - جنوبی که بیشتر منابع طبیعی در آن مناطق قرار گرفته است، تحمیل می‌گردد. دارایی‌های کره زمین مورد بهره‌برداری غرب یا شمال جهت ساخت و حفظ سبک زندگی در تجملات، فراوانی و ریخت‌وپاش قرار گرفته است. این روند قرن‌ها توسط غرب استعمارگر ادامه داشته است: استثمار، غارت، تجاوز به‌کل مردم جنوب که هم‌اکنون نیز توسط جهان شمال و بر اساس توصیه‌های بانک جهانی ادامه می‌یابد.جاده جدید ابریشم، یا BRI، زائیده فکر رئیس‌جمهور چین شی جینپینگ است. این اصول مبتنی بر همان مبانی باستانی است که با شرایط قرن بیست و یکم و با هدف ایجاد پل‌هایی بین مردم، مبادله کالاها، تحقیق، آموزش، دانش، خرد فرهنگی و شیوه «برد برد» هماهنگ و تنظیم شده است. طرح ابتکاری کمربند و جاده توسط رئیس‌جمهور چین در 7 سپتامبر 2013، در دانشگاه نظربایف قزاقستان ارائه شد. وی درباره «دوستی مردم با یکدیگر و ایجاد آینده‌ای بهتر» صحبت کرد. وی به بیش از 2100 سال سابقه جاده باستانی ابریشم اشاره نمود که برای مدت طولانی در دوره «سلسله هان» (206 قبل از میلاد تا 24 میلادی) شکوفا بوده است.چشم‌انداز رئیس‌جمهور چین ممکن است جهان قرن بیست و یکم را شکل دهد. ابتکار کمربند و جاده با توجه به جاده باستانی ابریشم به‌صورت آزاد طراحی و مدل‌سازی شده است. رئیس‌جمهور شی بلافاصله پس از به دست گرفتن ریاست جمهوری در سال 2013 این پروژه مهم را آغاز کرد. ایده این تلاش در این است که جهان را با مسیرهای حمل‌ونقل، زیرساخت‌ها، شرکت‌های مشترک صنعتی، مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی، مبادلات فرهنگی و موارد دیگر مرتبط نماید. از سال 2017، BRI با جا گرفتن در قانون اساسی چین، به پرچم‌داری در سیاست خارجی چین تبدیل شده است.ابتکار جاده و ابریشم به معنای واقعی کلمه در حال ایجاد ارتباط و اتصال مردم قاره‌ها و ملل مختلف به یکدیگر است. هدف از جاده جدید ابریشم «ساختن بازار بزرگ و یکپارچه و استفاده کامل از بازارهای بین‌المللی و داخلی، از طریق تبادل و ادغام فرهنگی، پیشبرد تفاهم و اعتماد متقابل بین ملل عضو می‌باشد که به یک الگوی خلاقانه با جریان سرمایه، اتاق فکر و بانک اطلاعاتی فن‌آوری ختم می‌شود». ابتکار جاده و ابریشم ابزار مناسبی برای تشکیل صلح‌آمیز یک جامعه جهانی با آینده‌ای مشترک برای بشریت است - که موضوع یک مجمع بین‌المللی برگزار شده در 5-7 نوامبر در شانگهای را تشکیل می‌داد.ابتکار کمربند و جاده یک استراتژی توسعه جهانی است که توسط دولت چین اتخاذ شده است. در حال حاضر ابتکار کمربند و جاده سرمایه‌گذاری‌هایی را درگیر كرده است كه در بیش از 150 كشور و سازمان بین‌المللی در آسیا، آفریقا، اروپا، خاورمیانه و آمریكا در حال رشد می‌باشد. BRI یک طرح سرمایه‌گذاری چند تریلیونی، برای مسیرهای حمل‌ونقل در زمین و دریا و همچنین ساخت زیرساخت‌های صنعتی و انرژی و اکتشاف انرژی - و تجارت بین کشورهای مرتبط می‌باشد.در حال حاضر، تاریخی که برای خاتمه ابتکار کمربند و جاده در نظرگرفته شده سال 2049 می‌باشد که با صدمین سالگرد استقلال چین جدید هم‌زمان خواهد گردید. جاده جدید ابریشم چین در حال ایجاد جهانی چندقطبی است که همه شرکت‌کنندگان از آن سود خواهند برد. ایده، تشویق رشد اقتصادی است که به‌صورت متوازن توزیع می‌شود تا فرصت‌های توسعه را برای کشورهای نیازمند در اولویت قرار دهد. این بدان معناست که مناطق توسعه‌نیافته غرب چین، روسیه شرقی، آسیای میانه، اروپای مرکزی  بتوانند به آفریقا و خاورمیانه، آمریکای لاتین و همچنین به جنوب شرقی آسیا و اقیانوس آرام دسترسی پیدا کنند. طرح ابتکاری جاده و کمربند، در حال حاضر، ساخت و برنامه‌ریزی شش تا ده مسیر زمینی و دریایی جهت ارتباط آفریقا، خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی با یکدیگر را به‌طور فعال در دستور کار قرار داده است.انتظار می‌رود بودجه چند تریلیون دلاری طرح را چین و بانک زیرساخت و سرمایه‌گذاری‌های آسیایی (AIIB) تأمین کنند.اجرای BRI، یا جاده جدید ابریشم، خود تحقق چشم‌انداز ملل است: به هم‌پیوستگی صلح‌آمیز، زیرساخت‌های مشترک و توسعه صنعتی و همچنین مدیریت مشترک منابع طبیعی به‌عنوان‌مثال، BRI ممکن است در زمینه زیرساخت‌ها و مشاوره‌های مدیریتی برای حل یا جلوگیری از اتلاف منابع آب فرامرزی کمک کند. حدود 263 حوضه دریاچه‌ای و رودخانه‌ای مرزی وجود دارد که تقریباً نیمی از سطح زمین را پوشانده و حدود 150 کشور را شامل می‌شود. علاوه بر این، در حدود 300 سفره بین مرزی وجود دارد که تقریباً 2 میلیارد نفر را به آب‌های زیرزمینی وابسته می‌کند.دولت چین ابتکار جاده ابریشم را «تلاشی در مسیر تقویت ارتباطات منطقه‌ای و استقبال از آینده‌ای روشن‌تر» ارزیابی می‌کند. امروز شعار «به صلح فرصت دهید» بیش از هر زمان دیگر اهمیت می‌یابد.

23 نوامبر 2019
تارنمای نیو ایسترن اوتلوک
برگردان شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.