انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
بازگشت تدریجی اینترنت
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
پشت‌صحنه اعتراضات
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
بن‌بست اعتراض قانونی
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
نمایندگان مجلس؛ معافیت‌های مالیاتی را حذف کنید
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
پشت صحنه استیضاح وزیر نفت چیست؟
اما و اگرها و نکات بودجه 99
آیا بودجه بدون نفت امکان‌پذیر است؟
تعامل ایران با سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت
منابع بودجه بدون نفت کجاست؟
بیشتر
کد خبر: 71125 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۲ - 11:26
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
سید افضل موسوی، نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با ستاره صبح مطرح کرد

ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی

اشاره: مهندس سید افضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی است که پیش‌تر نماینده مردم زنجان و طارم در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و به مدت ۱۰ سال شهردار منطقه ۲ تهران بوده و همچنین دو سال نیز به‌عنوان مشاور وزیر کشور دولت اصلاحات فعالیت کرده است. او که هم‌اکنون مدیرمسئول روزنامه سازندگی است، در گفت‌وگو با ستاره صبح در خصوص تصمیم دولت مبنی بر اصلاح قیمت بنزین سخن گفت. وی معتقد است دونرخی بودن هر کالایی در اقتصاد، موجب ایجاد فساد و رانت می‌شود؛ بنابراین بهتر بود دولت از دونرخی کردن بنزین خودداری می‌کرد. نقطه‌نظرهای این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ششم در گفت‌وگو با مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار را در ادامه می‌خوانید.

ستاره صبح-

   نظر شما در خصوص تصمیم سران قوا مبنی بر سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین چیست؟
تصمیم سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین با اشکالاتی که به آن وارد است، تصمیم سران قوا بوده و اکنون لازم است همه از این تصمیم حمایت کنند. من نیز نمی‌خواهم اظهارنظر منفی داشته باشم؛ اما این تصمیم می‌توانست به‌صورت تدریجی رخ دهد. برای مثال دولت تدبیر و امید می‌توانست از ابتدای روی کار آمدن در سال 1392، به‌تدریج سالانه حدود 10 الی 15 درصد، حدوداً معادل نرخ تورم، قیمت بنزین را افزایش دهد و به‌این‌ترتیب مردم با افزایش ناگهانی قیمت و سه برابر شدن آن مواجه نشوند. اگر این اتفاق صورت می‌گرفت و با حمایت مجلس، تغییر در بودجه ایجاد می‌شد، شرایط بهتری رخ می‌داد.

   علت این تصمیم ناگهانی چه بود؟
یکی از دلایل تصمیم سران قوا برای اصلاح قیمت بنزین، جلوگیری از قاچاق است. در شرایطی که قاچاق سوخت در کشور صورت می‌گیرد، ضروری است که قیمت به‌گونه‌ای تعیین شود تا انجام آن برای قاچاقچیان به‌صرفه نباشد. وقتی قیمت سوخت در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه پایین‌تر است، این امر زمینه‌ساز قاچاق شده و درنتیجه لزوم افزایش قیمت را یادآور می‌شود. هرچند همین حالا هم که قیمت بنزین سه برابر شده، بازهم بازدارندگی لازم برای جلوگیری از قاچاق صورت نمی‌گیرد، اما از میزان آن کاسته خواهد شد. از طرفی در اقتصاد، کنترل مصرف باقیمت کنترل می‌شود و اکنون‌که مصرف بنزین در کشور بالاست، با بالا رفتن قیمت شاهد کاهش مصرف خواهیم بود.

   باوجود آن‌که دولت در برهه‌ای مخالف دونرخی شدن بنزین بود، اما اکنون شاهد هستیم که بنزین دونرخی شده است. شما چه نظری در این باره دارید؟
باید در نظر گرفت که دونرخی کردن بنزین چندان توصیه نمی‌شود؛ بلکه پیشنهاد بهتر این است که بنزین تک‌نرخی باشد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. در مقابل دولت می‌توانست برای یک سری مشاغل مانند تاکسی‌داران، اتوبوس‌رانان و... بسته‌های حمایتی مرتبط با شغل آنان در نظر بگیرد؛ مثلاً لاستیک با قیمت تعاونی در اختیار آنان بگذارد. باید در نظر گرفت که هر کالایی که دو قیمتی باشد، ایجاد فساد و رانت می‌کند. زیرا برای کنترل آن نمی‌توان نظارت اعمال کرد. به‌هرحال این تصمیم دونرخی شدن بنزین تصمیمی است که سران قوا با مشورت کارشناسان گرفته‌اند و بنابراین همه ما باید از آن حمایت کنیم.

   این روزها بخشی از جامعه به نحوه اتخاذ این تصمیم اعتراض دارند و در خصوص افزایش قیمت‌ها نگران‌اند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
هرچند من معتقدم این تصمیم می‌توانست در شرایط بهتر و به نحو مناسب‌تری اتخاذ شود، اما چون این تصمیم نظام است همه باید از آن حمایت کنیم. نباید فراموش کرد که اعتراض مسالمت‌آمیز مردم به‌جاست و نگرانی آنان برای تورم و بالا رفتن قیمت سایر کالاها به دنبال افزایش قیمت بنزین قابل‌درک است؛ وقتی تورم در سطح جامعه بالاست، طبیعی است که مردم نگران باشند با بالا رفتن قیمت بنزین، این نرخ بازهم افزایش یابد. البته اگر مسئولان نظارت درست و دقیق انجام دهند، می‌توانند نگرانی مردم در زمینه افزایش قیمت‌ها را برطرف کنند.

   آقای موسوی، شما و همکارانتان در مجلس ششم مصوبه‌ای درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین داشتید. آن مصوبه با تصمیم فعلی تفاوت دارد یا خیر؟
ما در مجلس ششم تصمیم گرفتیم قیمت بنزین از 80 تومان به 200 تومان افزایش یابد؛ 10 درصد از این رقم افزایش قیمت نیز برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شد تا شهرداری‌ها بتوانند صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی کنند. علاوه بر آسودگی مردم، با کاهش مصرف بنزین هوای کلان‌شهرها نیز پاک بماند. همچنین قرار بود قیمت بنزین به‌تدریج، سالیانه 10 درصد افزایش یابد. اگر این افزایش تدریجی اتفاق می‌افتاد، اکنون قیمت بنزین به همین نرخ کنونی یا بیشتر رسیده بود، بی‌آنکه به جامعه و اقتصاد شوک وارد شود و به مردم نیز فشار بیاورد.

   چه شد که این طرح اجرایی نشد؟
ما این تصمیم را در مجلس ششم گرفتیم و آن را به دولت برای اجرا ابلاغ کردیم؛ اما مجلس هفتم به‌محض روی کار آمدن، طرح تثبیت قیمت 9قلم کالا ازجمله بنزین را تصویب کرد و ضمن لغو تصمیم مجلس ششم، قیمت بنزین را که پیش از آن 200 تومان بود، به 35 تومان کاهش و با شعار «عیدی نوروزی به مردم» در سال 84 این قیمت را تثبیت کرد. در کنار آن، با یارانه دادن، ذهن جامعه را منحرف کرد. نتیجه هم آن شد که امروز شاهد آن هستیم. اگر افزایش تدریجی بنزین رخ می‌داد، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم. مشخص نیست که نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم چرا این تصمیم را لغو کردند و البته توضیحی هم به مردم نداده‌اند. هرچند محمدرضا باهنر که در آن زمان نایب‌رئیس مجلس و از مدافعان طرح تثبیت قیمت‌ها بود اخیراً گفته این طرح اشتباه بوده است.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.