انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
بازگشت تدریجی اینترنت
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
پشت‌صحنه اعتراضات
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
بن‌بست اعتراض قانونی
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
پشت صحنه استیضاح وزیر نفت چیست؟
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
نمایندگان مجلس؛ معافیت‌های مالیاتی را حذف کنید
اما و اگرها و نکات بودجه 99
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
آیا بودجه بدون نفت امکان‌پذیر است؟
تعامل ایران با سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت
منابع بودجه بدون نفت کجاست؟
بیشتر
کد خبر: 71120 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱ - 23:56

ستاره صبح-اصلاح قیمت انرژی یکی از رئوس اصلاحات اقتصادی در دولت‌های مختلف بوده و هست. به دلیل آن‌که قیمت سوخت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است و این قیمت پایین باعث افزایش قاچاق، استفاده بیشتر ثروتمندان از یارانه بنزین نسبت به فقرا، مصرف زیاد سوخت، آلودگی هوای کلان‌شهرها و... می‌شود. در دوره‌های گذشته که قیمت بنزین افزایش یافت، قیمت سایر کالاها نیز افزایش پیدا کرد. درحالی‌که قرار بود مابه‌التفاوت قیمت فروش حامل‌های انرژی، صرف بهبود سامانه سوخت خودروها، افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل، پرداخت یارانه و اعطای بسته‌هایی در قالب طرح‌های حمایتی به مردم و... شود، اما دولت سابق هیچ‌وقت استراتژی مشخص و منسجمی در این خصوص ارائه نکرد؛ موفقیتی در طرح‌های زودهنگام نداشت، طرح‌های بلندمدت را هم که هیچ‌وقت دنبال نکردند. در حال حاضر اقتصاد ایران دارای وضعیت خاصی است. از طرفی تعارضات داخلی و هجمه‌های مختلف به دولت وجود دارد و هر اقدام دولت، با مخالفت‌های آشکار روبه‌رو می‌شود؛ از طرف دیگر نیز مسئله برجام به نتیجه مورد انتظار نرسیده و پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های سخت علیه ایران، گشایشی که در اقتصاد نیاز بود ایجاد نشده است. اکنون‌که دولت به دلیل کاهش فروش نفت با کسری بودجه مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود که رقم این کسری بودجه بیش از 100 هزار میلیارد تومان باشد، باید کاهش درآمدهای خود را از راه‌هایی جبران کند. یکی از راحت‌ترین این راه‌ها استقراض از بانک مرکزی است که امکان‌پذیر نیست و چندان توصیه هم نمی‌شود.  راه دیگر اصلاح بودجه و ساختار است که در کوتاه‌مدت ممکن است نتایج موردنظر دولت را به همراه نداشته باشد. در وضعیتی که میزان دستمزدها تحمل گرانی موجود در بازار را ندارد، راه‌حل دیگر، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است که می‌تواند نتایج بهتر و ملموس‌تری به همراه داشته باشد. هرچند اجرای تصمیمی که بین سران قوا اتخاذشده، در شرایط فعلی ممکن است محدودیت‌هایی را برای برخی اقشار به وجود آورد. زیرا آثار تورمی افزایش قیمت بنزین در کوتاه‌مدت ایجاد تورم خواهد کرد؛ اما دولت وعده داده که مابه‌التفاوت فروش بنزین را به خانوارهای کم‌درآمد اختصاص خواهد داد. پرسش این است که آیا میزان یارانه در نظر گرفته‌شده برای طبقه‌ای از جامعه که تعداد آن‌ها حدود 60 میلیون نفر برآورد شده، کفاف این تورم را خواهد داد؟ به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که تصمیم دولت و مجلس به‌خصوص پس از اعتراض‌های مردم تغییر خواهد کرد یا خیر. نکته مهم آن است که همه قیمت‌ها در اقتصاد باید واقعی باشد و بالاخره اصلاح قیمت انرژی باید صورت می‌گرفت؛ اما با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور به زمان و نحوه انجام آن انتقاداتی وارد است که در شرایط آرامی باید آن را بررسی کرد.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.