انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
بازگشت تدریجی اینترنت
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
پشت‌صحنه اعتراضات
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
بن‌بست اعتراض قانونی
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
پشت صحنه استیضاح وزیر نفت چیست؟
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
نمایندگان مجلس؛ معافیت‌های مالیاتی را حذف کنید
اما و اگرها و نکات بودجه 99
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
آیا بودجه بدون نفت امکان‌پذیر است؟
تعامل ایران با سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به اقتصاد بدون نفت
منابع بودجه بدون نفت کجاست؟
بیشتر
کد خبر: 71116 | تاریخ : ۱۳۹۸/۹/۱ - 23:09

ستاره صبح-اکثر کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور  و کاهش درآمدهای نفتی و همچنین محدودیت سایر منابع، یکی از راه‌های افزایش درآمد افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی است. دولت در مقطع فعلی از میان فرآورده‌های مختلف نفتی، دست روی یک فرآورده گذاشت و آن بنزین بود. اگر هدف دولت کسب درآمد بود، طبیعتاً می‌توانست قیمت سایر فرآورده‌های نفتی و حتی حامل‌های انرژی را نیز افزایش دهد؛ پس به نظر می‌رسد که هدف افزایش قیمت بنزین، صرفاً افزایش درآمد دولت نبوده است، بلکه بنزین با رویه فعلی که روزانه بیش از 110میلیون لیتر مصرف می‌شود و سالانه 10 درصد به این رقم افزوده می‌شود، نیاز به ساخت پالایشگاه‌های جدیدی دارد و در صورت تداوم این روند مصرفی، دیر یا زود تمام منابع نفتی اکتشافی در کشور باید به فرآورده‌های مصرفی تبدیل شود. لذا دولت برای افزایش قیمت چند ملاحظه داشته است؛ یکی از این موارد نگرانی از افزایش مصرف بنزین است؛ مورد دیگر موضوع قاچاق فرآورده‌های نفتی و بنزین است؛ مورد سوم آلودگی هوای کلان‌شهرها و هزینه‌های زیادی که برای مقابله با این پدیده مصرف می‌شود. ممکن است گفته شود که دولت برای حل ترافیک یا آلودگی هوا باید به سراغ تولید یا واردات خودروهای باکیفیت برود، حمل‌ونقل عمومی در شهرها و کلان‌شهرها را توسعه دهد، کالاهای جایگزین در سوخت مصرفی خودروها را به چرخه مصرف وارد کند، و... همه این‌ها راه‌حل‌هایی درست است و دولت همه این امور را باهم در دستور کار قرار داده و هرچه زودتر انجام دهد. حتی اگر به‌صورت کارشناسی بررسی شود، راه‌حل واقعی این است که دولت و مشخصاً بانک مرکزی به‌عنوان متولی بازار پول، نرخ تورم را کاهشی کند. اگر در سال‌های گذشته تورم دورقمی در کشور نداشتیم، اینک ضرورتی برای افزایش کالاهای مختلف، حتی نرخ بهره بانک‌ها نیز وجود نمی‌داشت. ام‌الفساد اقتصاد همین تورمی است که سال‌هاست در اقتصاد وجود دارد. بنابراین در بررسی وضعیت فعلی می‌توان گفت که دولت فعلی و دولت‌های گذشته باید کارهای بسیاری را در سال‌های گذشته انجام می‌دادند که مهم‌ترین آن‌ها اصلاح سیاست‌های مالی و بازار پول بوده است. آنچه اهمیت دارد آن است که نمی‌توان وقفه ایجاد کرد تا اصلاح ساختارها صورت گیرد. به‌خصوص که بخشی از عوارض بنزین ارزان‌قیمت، همین وضعیتی است که در کلان‌شهرها شاهد آن هستیم. لذا بنا بر مجموعه دلایلی که بیان شد، در اصلاح قیمت بنزین تردیدی وجود ندارد؛ اما زمان، شرایط و نرخ افزایش قیمت بنزین موضوعات دیگری است که شاید محل بحث باشد و نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر دارد.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.