ستاره صبح-
چندهمسری در یکمنزل
شهناز سجادی در گفتوگو با ایسنا در واکنش به برخی اقدامات و تبلیغات در راستای ترویج چندهمسری برای مردان، بیان کرد: «متأسفانه در سالهای اخیر حتی تجارتهای نامناسبی در پوشش صیغه در فضای مجازی و حقیقی شکل و شمایل کاملاً قانونی و شرعی به خود گرفته و ظاهراً برخی مردان متأهل نیز از این پدیده قانونی بهرهمند میشوند.»وی ادامه داد که آنچه سکوت مراجع مسئول در برابر گسترش این مراکز و شبکهها میخواند، تا جایی ادامه پیداکرده که با عادی شدن این «فرهنگ غیر ایرانی» و بهزعم او، «غیردینی»، اکنون نوبت چندهمسری بهصورت دائم و در یکمنزل، از برخی رسانهها و مراکز رسمی مورد تشویق و ترغیب قرار میگیرد.سجادی افزود: «تمامی این اقدامات در حالی رخ میدهد که نظام فرهنگی کشور برای ازدواج آبرومندانه دختران و پسران جوان آماده ازدواج، اقدام مؤثری ازنظر تأمین اجتماعی زوجین و حمایت اساسی برای سالهای نخست انجام نداده است.»
ولع و طمع سیریناپذیری
دستیار حقوق شهروندی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در تبیین دیدگاه خود درباره اینکه بخشی از جامعه ایرانی دچار انحطاط فرهنگی و اعتقادی و در ابعاد قدرت، مادیات، رانت و سمتهای متعدد حرفهای، ارتشان، اختلاس و سوءاستفاده از منابع عمومی به یک ولع و طمع سیریناپذیری گرفتارشده، هشدار داد که این روند در ابعاد روابط جنسی نیز به سمت اختلالات روانی رفته است؛ بهطوریکه مدتها قبل «جریانی ضد فرهنگی با شعار چندهمسری یا صیغههای مکرر مخفی یا آشکار و خیانت به همسر رونمایی شده است» که تأثیرات منفی بر باقیمانده مظاهر اخلاق خواهد گذاشت.
فروپاشی خانواده
این وکیل پایهیک دادگستری یکی از تبعات منفی ترویج چندهمسری برای مردان را «فروپاشی نهاد والای خانواده» دانست و گفت: «این پدیده در ابتدا برای فرزندان بدآموزی اخلاقی و جنسی به همراه دارد و ثانیا ازآنجاییکه زنان بهعنوان همسر اول کمتر تن به این حقارت میدهند، طلاق را به ماندن در کنار شوهر هوسران و بی تعهد ترجیح میدهند و طلاق که بهعنوان آسیب اجتماعی و فردی اتفاق میافتد، خود تبعات منفی در جامعه و برای فرزندان به همراه دارد. در این حالت مرد نیز با مطالبه مهریه و طلاق از سوی زوجه اول روبرو شده و گرفتاریهای قضایی واداری و آبروریزی اجتماعی، او را از زیادهخواهی جنسی پشیمان میکند.»سجادی معتقد است که عاملان ترویج این پدیده نهتنها به تحکیم خانواده و حقوق زن توجهی ندارند، بلکه به ابعاد روحی و روانی کودکان که در این چالش و احیاناً طلاق مورد صدمه و تخریب واقع میشوند نیز بیتوجه هستند، زیرا در تفکری که میتوان آن را «سطحی» توصیف کرد، آنچه مدنظر است، تلاش برای مشروعیتبخشی به خوشگذرانی برخی مردان، بدون توجه به بروز و ظهور انواع آسیبهای اجتماعی است وزنان و کودکان نیز قربانیان اصلی این پروژه ضد فرهنگی خواهند بود و از نهاد خانواده نیز خرابهای بیش نخواهد ماند.دستیار حقوق شهروندی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تجربیات حرفهای خود افزود: «در تمام طول زندگی حرفهایام در زمینه وکالت و فعالیت مدنی شاهد چالشهای شدید خانوادگی ناشی از ازدواج مجدد پدر خانواده و حتی شاهد خودکشی برخی فرزندان یا طلاق همسر اول بودهام؛ بنابراین بهطورقطع میتوان گفت در مقابل هر ازدواج مجدد شوهری، یک طلاق (همسر اول) رخ میدهد و با تشکیل یک خانواده جدید، خانواده اول به فروپاشی میرسد.
زنان بازیچه افکار بیمارگونه نمیشوند
وی با تأکید بر اینکه بهانه ایجاد فرصت برای دختران ازدواجنکرده از طریق پدیده چندهمسری، تفکری صحیح و متناسب بافرهنگ جامعه ایرانی نیست و دختران شریف و تحصیلکرده و نیز خانوادههای آبرومند، بازیچه افکاری که «بیمارگونه» نخواهند شد، افزود: «ازنظر آماری تعداد دختران بیش از پسران نیست، بلکه عوامل مختلفی ازجمله بیکاری، مهاجرت پسران جوان جویای کار از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ، گرانی هزینه زندگی بهخصوص مسکن، ضعف مالی و ضعف تأمین اجتماعی جوانان، اختیار همسر توسط جوانان را با چالش و توقف روبرو کرده است.»به گفته سجادی موضوع ازدواج مجدد مرد، از دیرباز در قوانین ایران جایگاه حقوقی داشته اما مردان ایرانی کمتر از این حق بیجهت استفاده کردهاند؛ زیرا از سویی پایبند تعهدات قانونی نسبت به خانواده، همسر و فرزندان بوده و برای خودشان شخصیت قائلاند و از سوی دیگر، عرف اجتماعی برای مردانی که اقدام به ازدواج مجدد کردهاند، حرمتی قائل نبوده است، مگر بهحکم برخی مشکلات ازجمله ترک همسر و عدم تمکین که شوهر از طریق دادگاه، درخواست اجازه ازدواج مجدد مینموده، لذا بهراستی درحالیکه این حق برای شوهر در مواردی در قانون تحت ضوابط و شرایطی پیشبینیشده و در قرآن کریم نیز این حق مطلق بیاننشده است، «جریان سازی ضد فرهنگی و ضد ارزشی اخلاقی» مبنی بر ترغیب به چندهمسری مردان متأهل با چه هدف و منظوری در حال رخداد است؟
صیغه به قیمت نان
دستیار حقوق شهروندی معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در پایان حتی برخی انواع صیغه را تنها موجب «لهشده کرامت انسانی زنان نیازمند نان توسط مردان متأهل پولدار» توصیف کرد و گفت: یقیناً اگر زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار موردحمایت تأمین اجتماعی از سوی دولتها قرار گیرند کمتر زنی به شرف خود چوب حراج میزند اما دریغ که بهجای انجام این وظیفه، اینک جریانی سودای حضور زنان را در حرام سراهای خانگی در اندیشه و خیال خود میپروراند.