انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
کد خبر: 71062 | تاریخ : ۱۳۹۸/۸/۱۱ - 23:22
ورزش، شادابی، آرامش
برگزاری هفته ملی سلامت بانوان با شعار

ورزش، شادابی، آرامش

اشاره: هفته ملی سلامت بانوان همه‌ساله باهدف اطلاع‌رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور برگزار می‌شود. امسال هم این هفته با شعار «ورزش، شادابی، آرامش» از روز جمعه ۱۰ آبان آغاز و تا روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ادامه خواهد داشت. دومین پویش ارتقاء نشاط و سلامت زنان با ورزش به مناسبت هفته سلامت بانوان ایرانی با حضور معصومه ابتکار -معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده- و مدیران شهرداری منطقه 6 در بوستان لاله برگزار شد. طبق آمار ۷۴ درصد دختران تهرانی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. منبع اصلی تأمین ویتامین D نور آفتاب است؛ اما دختران به دلیل نوع پوشش و مشرف بودن ساختمان‌های اطراف که امکان نور آفتاب را به داخل مدارس و خانه‌ها محدود می‌کند دچهار کمبود ویتامین D شده اند. در این ارتباطط لازم است با رفع موانع تابش نور خورشید به مدارس و خانه‌ها اقدام کرد تا دختران از کمبود ویتامین D رنج نبرند.

ستاره صبح-

آموزش سواد حرکتی از ابتدایی
ابتکار در مراسم دومین پویش ارتقاء نشاط و سلامت زنان با ورزش گفت: «در جامعه‌ای که به حجاب و رعایت شئون دینی در مناسبات اجتماعی اعتقادداریم، اقدام ایجابی ما این است که فضاها را برای زنان توسعه دهیم تا زنان بتوانند در پارک‌های بانوان و ورزشگاه‌های خاص و مدارس دخترانه از آفتاب به نحو احسن بهره گیرند.» این در حالی است که معصومه ابتکار درباره چگونگی افزایش سلامت بانوان ایرانی گفت: «اطلاعات علمی حاکی از آن است که هرچقدر از سنین ابتدایی به سمت آموزش سواد حرکتی حرکت کنیم، می‌توانیم سبک زندگی بهتری برای آحاد جامعه تعریف کنیم. از ابتدای دولت دوازدهم با تأکیدات ریاست جمهوری که در بحث ارتقاء و بهبود وضعیت زنان داشتند به مسئله آموزش تربیت‌بدنی که به دلایلی در سال‌های قبل از آموزش ابتدایی حذف‌شده بود وارد شدیم. عملاً دختران در مدارس تربیت‌بدنی نداشتند و سواد حرکتی از نظام آموزش ابتدایی حذف‌شده بود. لذا با وزارت آموزش‌وپرورش وارد مذاکره شدیم که وزیر وقت و وزیر کنونی نسبت به این مسئله توجه جدی داشتند و ۷۶ هزار معلم در تابستان آن سال آموزش دیدند تا تربیت‌بدنی به دوره‌های ابتدایی بازگردد.»

مناسب‌سازی فضای مدارس
ابتکار در ادامه با اشاره به موضوع مناسب‌سازی فضای مدارس کشور برای ورزش دختران گفت: این موضوع را رسماً از وزیر آموزش‌وپرورش و وزیر ورزش و جوانان و وزارت کشور خواستیم که کمک کنند تا مناسب‌سازی فضای مدارس به‌نحوی‌که اشراف در مدارس نباشد و دختران بتوانند در مدارس دخترانه بدون اشراف و محدودیت‌هایی که در شهرهای بزرگ به وجود آمده است از آفتاب استفاده کنند.
بناتر اظهارات معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در حال حاضر در شهر تهران ۸ پارک بانوان داریم و در بسیاری از شهرهای دیگر نیز پارک‌های بانوان توسعه‌یافته است. این موضوع برای ما مسئله مهمی است. برای نشاط دختران وزنان و نشاط روحی و روانی که با ورزش و تحرکات بدنی حاصل می‌شود و برای جامعه مهم است که در این زمینه سرمایه‌گذاری و حرکت کند، لذا از همه شهرداری‌ها دعوت می‌کنم تا در این زمینه پیشگام شوند و ما نیز در این زمینه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

جدال با فقر حرکتی
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی درباره نحوه فعالیت ورزشی زنان شاغل در محیط کار و فعالیت گفت: «یکی از عواملی که باعث چاقی و بروز دردهای عضلانی می‌شود نشستن بیش‌ازحد است بر همین اساس به زنان شاغل توصیه می‌کنم هر چهل دقیقه یک‌بار با فقر حرکتی جدال کنند.»
لاله حاکمی گفت: «تراکم استخوانی در میان زنان تا ۲۵ سالگی افزایش پیدا می‌کند و از آن به بعد کم می‌شود تا آنجا که در دوره‌ای هورمون‌ها متوقف و یائسگی نزدیک می‌شود. در این بازه زمانی، سرعت اُفت تراکم استخوان زیاد می‌شود و احتمال شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که عوارض زیادی دارد افزایش می‌یابد. بر همین اساس می‌گوییم که زنان در دوره‌های مختلف زندگی احتیاج به فعالیت‌های فیزیکی دارند و اگر بخواهیم روی برنامه تراکم استخوان خوب کارکنیم باید از بچگی به فکر آن باشیم.

پیشگیری و درمان با ورزش
نایب‌رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی، شایع بودن بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت و چاقی در میان زنان را علت توجه بیشتر به فعالیت ورزشی زنان عنوان کرد و یادآور شد: همه این موارد می‌تواند با ورزش و نگهداری وزن با رژیم غذایی سالم کنترل شود. ضمن این‌که افسردگی و اضطراب در زنان شیوع زیادی دارد که ورزش می‌تواند هم در پیشگیری و هم در درمان موارد خفیف و متوسط کمک‌کننده باشد. علاوه بر ورزش‌هایی که وزن بر روی آن باشد، استفاده از مواد لبنی و ویتامین D به‌اندازه کافی ضرورت دارد. منظور از این نوع ورزش‌ها این است که شنا و دوچرخه‌سواری گرچه ورزش خوبی است اما بر روی تراکم استخوان تأثیر مستقیمی ندارد.

ورزش‌های کششی و پیاده‌روی لازمه زندگی کاری
حاکمی در ادامه این گفت‌وگو، درباره نحوه ورزش زنان شاغل در محیط کار و فعالیت در جهت پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن، اظهار داشت: «یکی از عواملی که باعث چاقی می‌شود نشستن بیش‌ازحد است تا آنجا که حتی اگر کسی روزی یک ساعت هم ورزش کند ولی سه الی چهار ساعت مرتب بنشیند متابولیسم بدن کاهش‌یافته و احتمال چاقی افزایش می‌یابد.»
وی به زنان شاغل توصیه کرد: «هر چهل دقیقه یک‌بار به هر بهانه‌ای که شده ازسرهایتان بلند شوید، دوری بزنید و سعی کنید از پله بجای آسانسور استفاده کنید. زنان شاغل باید حتی‌المقدور تلاش کنند اگر با ماشین به محل کار می‌روند مقداری دورتر نگه‌دارند و مابقی راه را پیاده طی کنند.»
وی ادامه داد: حرکات کششی کمک‌کننده خوبی برای درمان دردهای گردن و پشت است. برای این کار لازم است هر چهل دقیقه یک‌بار حرکات کششی مانند کشیدن دست‌ها به بالا یا در پشت سر قرار دادن و همچنین حرکت گردن برخلاف جهت خم‌شده انجام شود. مناسب و استاندارد بودن صندلی و ارتفاع میز مانع بروز دردهای عضلانی می‌شود.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.