انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روحانـی و ظریـف زیر تیـغ مجلـس
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
تهد‌ید‌ علیه کشور را می‌توان با تغییر سیاست‌ها د‌ر د‌اخل و خارج د‌ور کرد‌
استعفای عارف کار درستی بود
هزینه رفتار مخالفان دیپلمات برجسته ایرانی برای حاکمیت
مخالفان دولت موضع خود را درباره پیامدهای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مشخص کنند
ایرانیان؛ ملت همیشه در آستانه
واریز ۲۳۱ میلیون تومان به‌حساب نمایند‌‌گان!
هشدارهای حسام الد‌ین آشنا
اگر دولتی در حادثه نطنز دخالت داشته باشد با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد
شکست سیاست نگاه به شرق با قرارداد همکاری 25 ساله با چین جبران نمی شود
تلاش‌های اسرائیل علیه ایران
حمله به ظریف در مجلس؛ زنگ خطر برای امنیت و منافع ملی
در دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی چه گذشت؟
پیام سخنان رهبری خطاب به نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهم چیست؟
بدون اقناع افکار عمومی قرارداد همکاری 25 ساله چین و ایران به نتیجه نخواهد رسید
توهین و دشنام به دولتمردان جایز نیست نباید به وزرا توهـین یا تهمت‌ زده شـود برخـی نسبـت‌ها حـرام شـرعی است نمایندگان به مسائل اصلی کشور توجه کنند نمایندگان از اولویت دادن به مسائل فرعی پرهیز کنند
پـرده‌بـرداری از کلاه‌برداری ارزی و رشوه میلیاردی
ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل است
سایه موج دوم کرونا بر سر فقرا و فرودستان جامعه
سفره مردم را کسانی کوچک کردند که برجام را بی‌اثر، تقصیر را به گردن دولت انداخته و نقش خود را پنهان می‌کنند
عدم تغییر حکم سه محکوم حوادث آبان ۹۸
هنوز فرصت برای نجات توافق هسته‌ای وجود دارد
آقای روحانی آیا حفظ جان مردم مهم است یا برگزاری کنکور و مراسم عزاداری؟
تاثیر تنفس عمیق بر درمان بیماران مبتلابه کروناویروس
چرا سه محکوم اعتراضات آبان98 نباید اعدام شوند؟
واکنش ها به # اعدام_ نکنید
چین ایران را شریک راهبردی نمی‌داند
توافق پیشنهادی چین و ایران خبر بد برای اسرائیل
قانون باید به نفع فقرا و غیر قدرتمندان تفسیر شود
بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد، صدای اعتراض باید شنیده شود
برای دفع فساد و ایجاد امنیت به‌جای حدود می‌توان از مجازات جایگزین تعزیری استفاده کرد
دلایل پیدا و پنهان سفر ظریف به بغداد، سفر الکاظمی به ریاض، تهران و واشنگتن
نادیده گرفتن افکار عمومی در سیاست چرخش بیشتر به شرق، چرا؟
پشت صحنه روند شتابان افزایش نرخ ارز در بازارهای ایران چیست؟
حق اعتراض، «خودی» و «غیرخودی» ندارد
واکنش ترکان و مطهری به سخنان امام‌جمعه پردیسان قم
اگر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی پاسخگو نخواهد بود
راهبردهای مقابله با تحریم‌ها
تهدید هواپیمای مسافربری ماهان
اهداف سفر الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن چیست؟
گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور
حیف‌ومیل ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو
اختصاص کارت خـرید به سه دهک‌ پائین جامعه
ورود قضایی به تخلفات لواسانات
کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی جزء «انفال» است و قابل‌وقف یا واگذاری نیست
صنایع فولاد و پتروشیمی، خط مقدم جنگ اقتصادی
هاشمی رفسنجانی نتوانست دانشگاه آزاد را وقف کند، جنگل‌های هیرکانی چطور وقف شدند؟
تلاش‌های ایالات‌متحده و اسرائیل علیه ایران
جایگزین تفاهم نامه ایران و چین چیست؟
بیشتر
کد خبر: 61033 | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲۳ - 22:08

ستاره صبح-اصل 113 قانون اساسی یکی از اصول بحث‌برانگیز قانون اساسی است. این اصل از ابتدا مورد انتقاد روسای جمهور بوده و هست. حتی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، رئیس شورای عالی قضایی وقت در تاریخ 59.11.8 درخواست کرده بود که نظر تفصیلی راجع به اصل 113 مطرح شود. مقام رهبری زمانی که رئیس‌جمهور بودند، در دو نوبت از شورای نگهبان خواستند نظر تفصیلی‌اش را درباره شرح وظایف رئیس‌جمهور درباره اصل 113 قانون اساسی را بیان کند. در نامه ایشان آمده بود: «رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی مکلف به اجرای قانون اساسی و شرع مقدس است. به نظر می‌رسد که انجام این مسئولیت بدون نظارت دقیق بر ارگان‌های اجرایی اعم از قوای قضائیه و مجریه ممکن نیست. بدین ترتیب دفتر ریاست جمهوری درصدد است به تشکیل یک واحد بازرسی ویژه اقدام نماید، خواهشمند است نظر آن شورا را در مورد این اقدام در جهت انطباق با قانون اساسی اعلام کنید». شورای نگهبان که در آن تاریخ لطف‌الله صافی دبیر آن بود، اعلام می‌کند: «در ارتباط با اصل 113 رئیس‌جمهور می‌تواند از مقامات اجرایی، قضایی و نظامی توضیحات رسمی بخواهد و مقامات مذکور موظف‌اند توضیحات لازم را در اختیار رئیس‌جمهور بگذارند. بدیهی است رئیس‌جمهور موظف است اگر جریانی را مخالف مذهب رسمی کشور تشخیص دهد، اقدام لازم را مبذول دارد. بدین ترتیب تشکیل واحد بازرسی در ریاست جمهوری با قانون اساسی مغایرت دارد». این اختلاف تاکنون باقی مانده است. در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، وی دو لایحه با نام‌های «حدود اختیارات رئیس‌جمهور» و «انتخابات» را که به لوایح دوقلو معروف شدند به مجلس برد، اما زمانی که با پاسخ منفی مجلس و جواب مشخص شورای نگهبان مواجه شد، این لوایح را از مجلس پس گرفت. آقای احمدی‌نژاد نیز به این مسائل اهمیت نمی‌داد. او اعمالی را انجام می‌داد که درنهایت در تاریخ 91.4.12 آقای کدخدایی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان مجبور شد از دبیر شورای نگهبان بخواهد نظر تفصیلی درباره حدود اختیارات رئیس‌جمهور براساس اصل 113 قانون اساسی بدهد. شورای نگهبان در پاسخ خطاب به کدخدایی اعلام کرد که مقصود از مسئولیت اجرای قانون اساسی، این است که مسئولیت رئیس‌جمهور شامل نظارت بر وظایفی که قانون اساسی بر عهده دیگر نهادها گذاشته، نمی‌شود. رئیس‌جمهور حق ایجاد هیچ‌گونه ایجاد تشکیلاتی را نیز ندارد. لذا آنچه شورای نگهبان بر آن تأکید دارد این است که رئیس‌جمهور مسئولیتی درمورد اجرای قانون اساسی ندارد و صرفاً می‌تواند مواردی را که برخلاف قانون اساسی مشاهده کرد، تذکر دهد.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.