انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
قاضی منصوری از دادسرای فرهنگ و رسانه تا سنگ‌فرش‌های بخارست!
پاسخ به منتقدان دولت به روایت آمارها
پیامدهای پرهزینه ارجاع دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت
ادامه اما و اگرها درباره مرگ قاضی منصوری در بخارست
آیا گزارش آژانس علیه ایران، پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت خواهد برد یا خیر؟
پرد‌ه برد‌اری از رشوه 200 میلیارد‌ تومانی
عدم همکاری با بازرسان
شفافیت، زمینه‌های فساد را از بین می‌برد
جزییات تازه درباره متهمان فراری پرونده اکبر طبری
آیا برای ایران، رئیس‌جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواه فرق دارد؟
برجـام، قربانـی زیاده‌خواهی دوسویه شد!
چه باید کرد تا پرونده ایران به شورای امنیت نرود؟
مرگ مشکوک غلامرضا منصوری قاضی فراری در بخارست
نتیجه «مذاکره» در روابط خارجی، بهتر از تهدید است
تأثیر کووید -19 برافزایش خطر جنگ بین کشورها
چرا قضاتی مثل منصوری و قاسم‌زاده‌، «قانون‌گریز» و «قانون‌ستیز» شدند؟
دور تازه رویارویی
ارتش باید هوشیار و بدون هیاهو باشد
دستگاه دیپلماسی نباید نسبت به پیشنهاد تازه مذاکره ترامپ بی‌تفاوت باشد
استفاده از ماسک در مناطق قرمز اجباری می شود
یک هفته برای لغو خرید خودرو خارجـی مهلت اصـلاح داریـد
مبارزه با فساد بدون ملاحظه ادامـه یابد
مذاکره با ایران؛ برگ برنده و حلقه نجات ترامپ
تلاش ایران برای گسترش نفوذ در اقیانوس هند
دستورات مهم رئیس جمهور در خصوص کنترل ارز، مسکن و کرونا
راه‌حل عبور از بحران‌ها و تحریم‌ها، سیاسی است یا اقتصادی؟
روسای کمیسیون‌های مجلس شمشیر علیه دولت را از رو بسته‌اند
حرکت پمپئو در سازمان ملل متحد علیه ایران ناکام می‌ماند
ایالات‌متحده و ایران و بازخوانی دو پرونده قتل عام در هوا
مهمانی‌ها، عروسی‌ها و تجمعات منشا گرفتاری ابتلا به کروناست
در جنگ احتمالی سوم لبنان، اسرائیل با موشک‌های مرگبار حزب‌الله روبرو می‌شود
احتمال حذف قاضی منصوری توسط یک باند مخوف در قوه قضائیه
جزییات تازه از سقوط هواپیمای اوکراینی
هزینه نافرمانی در اجرای پروتکل‌های درمانی کرونا، جبران‌ناپذیر است
آیا اعضای دائم شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران حمایت خواهند کرد یا خیر؟
تهاتر ملک ؛ پرداخت رشوه
نباید به روسیه و چین و نتیجه انتخابات آمریکا دل بست
واکنش‌ها به حادثه سایت اتمی نطنز
ایران هنوز فرصت‌های زیادی برای مذاکره دارد
روحانـی و ظریـف زیر تیـغ مجلـس
پول‌شویی میلیاردی؛ جعل اسناد
اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 حضور به هم نرسانند، حذف خواهند ‌شد
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
تهد‌ید‌ علیه کشور را می‌توان با تغییر سیاست‌ها د‌ر د‌اخل و خارج د‌ور کرد‌
استعفای عارف کار درستی بود
هزینه رفتار مخالفان دیپلمات برجسته ایرانی برای حاکمیت
مخالفان دولت موضع خود را درباره پیامدهای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مشخص کنند
واریز ۲۳۱ میلیون تومان به‌حساب نمایند‌‌گان!
هشدارهای حسام الد‌ین آشنا
شکست سیاست نگاه به شرق با قرارداد همکاری 25 ساله با چین جبران نمی شود
بیشتر
کد خبر: 61018 | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲۲ - 22:53

ستاره صبح-روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه‌ها وظیفه شورای نگهبان را فقط نظارت دانست، نه دخالت. وی همچنین بیان داشت که تفسیر غلط شورای نگهبان از اصل 113 قانون اساسی، جایگاه ریاست جمهوری را بی‌خاصیت کرده، در حالی که مردم به رئیس‌جمهور رأی می‌دهند تا پاسدار و مجری قانون اساسی باشد. به نظر نویسنده اعتراض رئیس‌جمهور به‌جاست؛ چراکه اصل 113 قانون اساسی طی دو دهه گذشته کم‌رنگ شده که اوج آن را در دولت‌های نهم و دهم به دلیل روابط محمود احمدی‌نژاد با کانون‌های قدرت شاهد بودیم. وضع به گونه‌ای شده که برخی می‌گویند دولت اختیار کمی از قدرت اجرایی را در اختیار دارد. حتی زمانی که در دولت اصلاحات اختیارات و قدرت اجرایی دولت بیش از امروز بود، هنگامی که آقای خاتمی اخطار قانون اساسی را به قوه قضائیه داد، بسیاری برآشفته شدند. باید توجه داشت رئیس‌جمهوری که منتخب مردم است، باید اختیار تعیین مصالح کشور از طریق مذاکره یا تعامل با یک همتای خارجی را نمی‌تواند داشته باشد، همانگونه که آقای خاتمی در بیانیه پایان دولت اصلاحات گفته بود عده‌ای می‌خواهند جایگاه ریاست جمهوری به جایگاه یک تدارکاتچی تنزل یابد، چنین رئیس‌جمهوری توانایی اداره کشور را نخواهد داشت. موضوع مهم دیگری که در این بین وجود دارد و رئیس‌جمهور روز گذشته بدان اشاره کرد، بحث نظارت استصوابی است. نخست باید توجه داشت که نظارت استصوابی همخوانی با روح اصل 99 قانون اساسی ندارد. در زمان قانون شدن نظارت استصوابی جریان راست، آقای ناطق نوری به عنوان رئیس وقت مجلس و خود آقای روحانی هم که در مجلس حضور داشت موافق آن بودند، اما نظرشان بر این بود که شورای نگهبان وظیفه احراز عدم صلاحیت را برعهده دارد، یعنی براساس گزارش‌هایی که از مراجع چهارگانه قانونی که در قانون ذکر شده به شورای نگهبان ارجاع شود، شورای نگهبان می‌تواند عدم صلاحیت کسی را احراز کند، اما از مجلس چهارم به بعد عملاً شورای نگهبان تفسیر اصل 99 قانون اساسی را باتوجه به نظر خود تغییر داد. وظیفه این شورا به احراز صلاحیت تغییر یافت؛ یعنی کسانی اجازه ورود به انتخابات را دارند که صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان احراز شود. امری که با اصل 99 قانون اساسی مغایر است.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.