انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
کد خبر: 60990 | تاریخ : ۱۳۹۸/۷/۲۰ - 10:01

ستاره صبح-دو مجموعه آمار از جان‌باختگان موتورسوار در دسترس است. 1-رئیس پلیس راهور ناجا در بهمن سال ۹۵ گفت: 51 درصد تلفات سوانح رانندگی در ایران مربوط به موتورسواران است که بیشتر جان‌باختگان بین 21 تا 50 سال سن دارند.  2-باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: در سال ۹۷ سه هزار و ۷۴۵ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد سه هزار و ۶۰۸ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن بودند. ازنظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۸۸۶ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته‌اند. ۱۶.۲ درصد از کشته‌شدگان مدرک دیپلم و ۵.۲ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته‌اند. این آمار نشان می‌دهد که موتورسیکلت مخاطرات بسیاری را برای راکبان آن و شهروندان فراهم می‌کند. این واقعیت تلخ نشان می دهد که مسئولین و مردم باید انتخاب بهتر به جای موتور داشته باشند.
 دسته‌بندی مسئولان
1-شرکت‌های بیمه؛ خصوصاً بیمه مرکزی که برای پرداخت دیه انبوه موتورسواران، باید آمادگی داشته باشد. باید دانست که پرداخت پول و دیه نمی‌تواند جایگاه یک انسان زنده و فعال را در خانواده و اجتماع بگیرد، دیه هر فرد در سال ۹۷ برابر ۲۳۱ میلیون تومان بود و مبلغ دیه ۳۷۴۵ نفر موتورسوار ۸۶۵ میلیارد تومان است.

2-نیروی انتظامی؛ برای کاهش این حجم تلفات، این نیرو باید جدی تمام راه‌هایی که منجر به کاهش تلفات این افراد می‌شود را بررسی و به اجرا گذارد، چراکه عمده تلفات از نیروهای جوان بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشته‌اند. به‌طور مثال وقتی خودروها در داخل شهر نمی‌توانند با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، موتورسواران با سرعتی باورنکردنی از خودروها سبقت می‌گیرند.

3-شهرداری‌ها؛ بسیاری از موتورسواران به‌صورت پیک برای سیستم جابجایی کالا و یا غذا برای رستوران‌ها، به‌طور غیرمستقیم تحت مدیریت شهرداری‌ها هستند. شهرداری می‌تواند به همراه مجوز رستوران، پیک‌های رستوران‌ها را ملزم نماید، بجای موتورسیکلت‌های معمولی، از موتورسیکلت‌های برقی و یا دوچرخه استفاده نمایند. با این روش استفاده از موتورسیکلت که حدود ۵ تا ۷ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌نماید، کمتر شده و سرعت حمل‌ونقل نیز کاهش و صدمه به راکب وسیله نیز به دلیل پایین بودن سرعت، کاهش می‌یابد.
۴ - دولت؛ جهت بهبود استانداردهای تولید موتورسیکلت و با توجه به ناایمن بودن آن، بررسی کلیه راه‌های فنی کاهش آلودگی هوا، صوت و کاهش سرعت به عمل آید تا صدمات به موتورسواران و شهروندان کاهش یابد.
۵ - مردم؛ بسیاری از خدمات خوب کشور ناشی از مشارکت حداکثری مردم در بهبود آن بوده است. به خاطر دارم در سال‌های دور، به دو نفر از آشنایان که عزیزان خود را براثر تصادف با موتورسیکلت ازدست‌داده بودند، پیشنهاد تشکیل سازمانی مردم‌نهاد دادم تا اقداماتی را که یک سازمان مردم‌نهاد می‌تواند درزمینه کاهش تلفات انجام دهد را بررسی نماید، به نظر می‌رسد اقدام‌های زیر از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد قابل‌ارائه است.
الف: تبلیغات مناسب در خصوص ایمن نبودن این وسیله و ارائه آمارها و مشکلات این وسیله، بخصوص آمار معلولان این وسیله که به‌طور تقریبی دو برابر فوت‌شدگان است.
ب: تشریح و توضیح آلودگی ناشی از موتورسیکلت ها که بیش از ۵ تا ۷ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌نمایند و ترغیب آنان به استفاده از وسایل جایگزین و کم‌خطر
ج: توضیح ایجاد صدا توسط موتورسیکلت که موجب کاهش ظرفیت تحمل افراد در ترافیک شهری خواهد شد و موتورسواران خود در این بخش سهیم هستند.
د: الزام نمودن مسئولان به آموزش‌های اجباری برای راکبان موتورسوار.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.