انتخاب تاریخ:   /  /   
کد خبر: 25 | تاریخ : ۱۳۹۶/۴/۱۵ - 16:03
محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «ستاره صبح» مطرح کرد

محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با «ستاره صبح» مطرح کرد

گروه اقتصاد: خودروسازی که یکی از زیرمجموعه‌های صنعت محسوب می‌شود در چند سال اخیر فراز و نشیب فراوانی را پشت سر گذاشته است. از تحریم‌های غرب گرفته تا ایجاد کمپین علیه خرید خودروی ایرانی به ویژه خودروهای سخت سایپا مثل پراید و ... . با این حال به نظر می‌رسد پس از اجرای برجام راه ورود مواد اولیه خارجی به کشور گشوده شده و خودروسازان می‌توانند از فناوری روز جهان در ساخت محصولات خود استفاده کنند. همچنین ورود خودروسازان خارجی می‌تواند انحصار به وجود آمده در این بازار را بشکند که این امر در نهایت به نفع مصرف‌کنندگان است. در این زمینه «ستاره صبح» گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی‌منش، عضو انجمن قطعه‌سازان انجام داده است که در پی می‌خوانید:

ستاره صبح-

شما وضعیت کنونی صنعت خودروسازی را چگونه می‌بینید؟ آیا خودروسازان توانسته‌اند رکود را پشت سر بگذارند یا خیر؟
در شرایطی که بازار فروش خودروی داخلی در سال‌های گذشته به اوج رونق خود رسیده بود و قمیت‌ها سیر صعودی را در پیش گرفته بودند، این روزها رونق چندانی در بازار خودروسازها حاکم نیست. البته نسبت به سال قبل شاهد تکان‌هایی شده‌ایم. سال 95 در حالی که بسیاری از کارشناسان، تابستان را دوره رونق می‌دانستند، اما به ناگاه در آن زمان با کاهش فروش 60 تا 70 درصدی حتی مواجه شد. 
به نظر می‌رسد دلیل اصلی این رکود را نباید در کیفیت خودرو‌ها بررسی کرد، کما اینکه محصولات با کیفیت هم دچار رکود شده‌اند و حتی خودروهای وارداتی هم با افت فروش مواجه هستند و این امر به دلیل انتظاری است که مردم از کاهش قیمت خودروها دارند. همچنین می‌توان به قدیمی بودن مدل خودروها در ایجاد افت بازار فروش خودرو اشاره داشت، خودروسازان باید توجه داشته باشند که از میزان تولید خودرو‌های قدیمی بکاهند و خودروهای جدید را جایگزین آن کنند. نوآوری در زمینه تولید خودرو می‌تواند بر فروش آن مؤثر باشد. البته خبرها حاکی از آن است که تولید پراید تا پایان 97 متوقف خواهد شد و ایران‌خودرو نیز خودروهایی جدید را روانه بازار کرده است. 
 به نظر شما برجام چه تغییری در صنعت خودروسازی ایجاد کرده است؟
پس از حصول توافق هسته‌ای انتظار کاهش قیمت‌ها به وجود آمده است و زمانی که این توافق کاملا به مرحله اجرا برسد شاهد کاهش قیمت‌ها هم خواهیم بود. رکودی که در شرایط فعلی شاهد آن هستیم در تمام وجوه اقتصاد رخ داده است که آن را می‌توان در صنعت ساختمان، مسکن، محصولات خانگی و ... هم ملاحظه کرد، صنعت خودروسازی نیز به عنوان بخشی از اقتصاد، تحت‌الشعاع رکود اقتصادی کشور قرار گرفته است. البته نباید فراموش کرد که به ویژه در یک سال گذشته تولیدات خودروسازان ما رشد قابل توجهی داشته است. اما با این حال برخی در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با سنگ‌اندازی در مسیر دولت تولیدات خودروسازی را دچار رکود کنند. به ویژه کمپینی که علیه خرید خودروی ایرانی راه‌اندازی شد به نظر می‌رسد از جایی پشتیبانی می‌شد و این امر درست در زمان توافق هسته‌ای دولت با کشورهای غربی به وقوع پیوست. تقارن ایجاد این کمپین با زمان مذاکرات هسته‌ای توجه‌ها را به سمت مخالفان دولت جلب می‌کند، اما در این صورت هم نمی‌توان نظر قطعی داد و باید علت ایجاد این کمپین ریشه‌یابی شود.
 آیا در بازار خودروی رقابت حاکم است یا انحصار بر بازار سیطره دارد؟
در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند به علت انحصار بازار خودرو، خودروسازان محصولات بی‌کیفیت ارائه می‌دهند، اما باید اشاره داشت وجود 16 شرکت خودروسازی در داخل کشور این شائبه را از بین می‌برد؛ همچنین وجود حدود 18 شرکت خارجی ایجاد رقابت در بازار خودرو را محقق ساخته است، در نتیجه در این شرایط بازار انحصاری بی‌معنی است و در صنعت خودروی کشور بازار رقابتی حاکم است. به این امر باید توجه داشت که رکود بازار خودرو چندان به خدمات پس از فروش مربوط نیست. در زمینه خدمات پس از فروش خودرو‌های داخلی باید اذعان داشت سیاست فعلی انجمن خدمات پس از فروش مبتنی بر گرفتن هزینه این خدمات در زمان تحویل ماشین به مشتری است تا بتوانند هزینه‌های نمایندگی‌های خود را از این راه تامین کنند. در این زمینه تمامی تلاش مدیران خودروساز بر این است که بتوانند بر شعار خود که رضایتمندی مشتریان است پایبند بمانند. به عنوان مثال اخیرا یکی از خودروسازان این وعده را داده است که خودروهای تولیدی‌شان تا 10 هزار کیلومتر حرکت به هیچ‌گونه تعمیری نیاز نداشته باشد که اگر این امر محقق شود در خدمات پس از فروش قدمی نو و مفید محسوب می‌شود.
 خودروسازان در چند وقت اخیر تمام تلاش خود را در پیش گرفته‌اند که میزان خودروهای صفر مرجوعی را به پایین‌ترین حد خود کاهش دهند، همچنین سازمان استاندارد کشور با بازرسی این خورو‌ها درصد کیفیت آن‌ها را بررسی می‌کند که اگر مورد تایید قرار نگیرند روانه بازار نخواهند شد. مدیران خودروساز با این تدابیر سعی بر این دارند که رضایت مشتری را تا حدودی جلب کنند. همچنین باید اذعان داشت که شرکت‌های خودروسازی سعی بر این دارند با حذف نمایندگی‌های غیرمجاز و افزایش سطح کیفی و کمی نمایندگی‌های مجاز، آن‌ها را با استانداردهای بین‌المللی منطبق سازند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.