انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
تداوم اصلاحات ملی
محو اسرائیل به معنای محو یهودیان نیست
مورالس رفت، مردم خوشحالی کردند
پشت پرده اظهارات اردوغان درباره اعتراضات منطقه چیست؟
ناو هواپیمابر «ابراهام لینکلن» در راه خلیج‌فارس
پشت صحنه اعتراضات لبنان و عراق و تلاش آیت الله سیستانی برای شکست کودتا
میزگرد جماران به مناسبت هفته بسیج با حضور علی صالح‌آبادی و مسعود بصیری
خیز تندروها برای استیضاح رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس
منشأ فساد و رانت کجاست؟
پیامدهای خروج احتمالی ایران از برجام
تأثیر گام چهارم بر آینده برجام
واکنش‌ها به گام چهارم هسته‌ای
برنامه جنگ اقتصادی وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده علیه ایران
احراز نهایی کاندیداها با مردم است
راهکار خروج عراق و لبنان از بحران‌
ترامپ در راه استیضـاح
اقدام گام چهارم فرصت یا تهدید؟
عبور از مشکلات با صندوق رأی
ناگفته‌های رئیس‌جمهور از دستبرد به اموال عمومی
بیشتر بازداشت‌ها در بیرون از دانشگاه رخ‌داده است
قیمت بنزین در ایران پایین‌ترین قیمت در دنیاست
تحلیل طبقاتی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی
آیا هژمونی غرب در پایان راه است ؟
غنی‌سازی 20 تا 60 درصدی
راهکار حفظ برجام پس از گام چهارم
ملت ایران توطئه وسیع و خطرناک دشمن را نابود کرد
نزدیک شدن اسرائیل به کابوس مرگ
ویژگی‌های خاورمیانه جدید ؛ سوت‌ رکود اقتصادی
جنگی که در خیابان ها ایجاد شد یک سناریوی جهانی بود
چرا استعفای نخست‌وزیر عراق مشکلات را حل نخواهد کرد
بهار جدید عربی در لبنان و عراق
موافقت پارلمان عراق با استعفای عادل عبدالمهدی
پیام مانور مشترک ایران، روسیه و چین چیست؟
موضوع اصلی اعتراضات اخیر «معیشت» و«نان» بود
تصمیم سران قوا باید اجرا شود
ضرورت خروج اروپا از برزخ بی‌تفاوتی
هشدار اکبر ترکان درباره عواقب عدم تصویب لوایح FATF
ریزش پایگاه اصلاح‌طلبان
ریشه‌های اعتراضات در عراق ، لبنان و ایران
استعفای نخست وزیر هم معترضان عراقی را قانع نکرد
نقش مجلس شجاع در پاسخگو کردن قدرت
تقویت مکانیسم تجارت مالی اتحادیه اروپا و ایران با پیوستن شش کشور اروپایی به INSTEX
پیروزی معترضان هنگ‌کنگی در انتخابات شوراهای منطقه‌ای
بازگشت به باور مردم که جوهر انقلاب بود
تغییر قانون اساسی؛ خواسته عراقی‌ها
چرایی اعتراضات در حاشیه شهرهای تهران، اصفهان و شیراز
راهکار رئیس قوه قضاییه برای بهبود اوضاع کشور
افکار عمومی از مبارزه با فساد اقناع نیست
تاثیر انتقال گاز400 میلیارد دلاری روسیه به چین بر مناسبات منطقه
پارلمان عراق از حمایت از نخست وزیر خودداری کند
بیشتر
کد خبر: 20825 | تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۱۰ - 10:43

ستاره صبح-نزدیک به یک سال از تحریم‌های دوباره ایران توسط آمریکا گذشت. در این مدت دولت ترامپ برای محافظت از منافع استراتژیک هند، سرمایه‌گذاری‌های هند در بندر چابهار ایران را از مجازات‌ها معاف کرد. باوجود این امتیاز، داده‌های اخیر دولت هند حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری جدید هند در پروژه بندری چابهار در دو سال گذشته انجام نشده است.ارقام مربوط به هزینه کمک‌های خارجی منتشرشده در ماه ژوئیه توسط دولت دوباره انتخاب‌شده مودی نشان می‌دهد که هند از سال 2017 تاکنون هیچ‌یک از بودجه اختصاص داده شده خود برای چابهار را هزینه نکرده است. هرچند برای این برنامه سالیانه تقریباً 20 میلیون دلار کنار گذاشته شده است معذالک یک فقدان آشکار در هزینه‌ها وجود دارد. دولت هم‌اکنون میزان قابل‌توجهی پایین‌تر و شاید واقع‌بینانه‌تر یعنی 6 میلیون دلار برای سال جاری اختصاص داده است.این ارقام، گزارش‌ها را تأیید می‌کند که جاه‌طلبی‌های هند برای چابهار حتی قبل از اینكه ترامپ از توافق هسته‌ای برجام JCPOA عقب‌نشینی كند، دچار لغزش شده است. بدیهی است که چشم‌پوشی موقت از تحریم‌ها نیز کاربرد چندانی نداشته است.نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، در دوره دوم خود، پیوند منطقه‌ای را به‌عنوان هدف اصلی سیاست خارجی اعلام کرد و به ابتکار اصلی اتصال شرق به غرب کشور تحرکی جدید بخشید. مطمئناً بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به نگرانی هند در خصوص پروژه عظیم چین موسوم به - کمربند و جاده (BRI) – است که در نزدیکی مرزها و حوزه نفوذ سنتی‌اش در حال اجرا است. هرچند که ایده پروژه چابهار به قبل از طرح کمربند و جاده برمی‌گردد.اصلی‌ترین پروژه اتصال منطقه‌ای به غرب هند، طرح ترانزیت ایران و هند و افغانستان است که به توسعه بندر چابهار و همچنین پیوندهای جاده‌ای و ریلی متصل به افغانستان وابسته است. با محروم گذاشتن هند در دسترسی سرزمینی توسط پاکستان، دهلی‌نو قصد دارد از چابهار به‌عنوان مسیری برای رسیدن به بازار افغانستان استفاده و از تجارت و توسعه اقتصادی این کشور پشتیبانی کند.چهار سال پس از حرکت جدید مودی، توسعه بندر چابهار البته بیشتر به‌واسطه تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران با کندی روبرو بوده است.طبق برنامه اصلی توسعه چهار مرحله‌ای چابهار، هند برای تجهیز و بهره‌برداری از دو ترمینال در اجاره ده‌ساله می‌بایستی 85 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کرد. نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی و رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی، بر امضای این قرارداد در ماه مه 2016 در سفر نخست‌وزیر به ایران نظارت داشتند.پس‌ازآن، ایران زیرساخت‌های بندر موجود را طبق مرحله اول توسعه توافق شده خود به‌روز کرد. این بندر به‌روز شده در دسامبر سال 2017 افتتاح شد. سال بعد، هند عملیات بندر را به دست گرفت اما از این به بعد چیزی طبق برنامه پیش نرفت.اظهارات برای ترساندن شرکت‌ها، افزایش ریسک گریزی و اضافه کردن هزینه‌های سرمایه‌گذاری بیش‌ازاندازه است. این اتفاق برای چابهار درست از زمان برنامه‌های انتخاباتی ترامپ، مدت‌ها قبل از آنكه رئیس‌جمهور آمریكا توافق هسته‌ای را نقض كند تکرار شد.هندی‌ها برای اولین بار با یک انجماد سرمایه در کشور روبرو شدند. پروژه چابهار خواستار این است که یک شرکت خصوصی هندی به‌عنوان یک شریک استراتژیک برای مدیریت، بهره‌برداری و حفظ این بندر به مدت ده سال در هیئت‌مدیره شرکت کنند. نهاد دولتی ایجادشده برای نظارت بر پروژه‌های خارجی هند موسوم به - هند گلوبال پورت لیمیتد (IGPL) – بود که از سال 2016 دو دوره مناقصه را بدون نتیجه برگزار کرد. اکنون بار دیگر برای دفعه سوم بازنویسی شرایط شرکت در مناقصه را شروع کرده است. با توجه به تأخیر، هندی‌ها برای در دست گرفتن عملیات، قرارداد موقتی را با یک شرکت ایرانی (خدمات بندر و دریایی کاوه) به امضاء رسانده‌اند.امروزه همه علائم علیه ذینفعان در پروژه چابهار قرار دارد که خود حاکی از مشکلات موجود در ایران است. همان‌طور که یکی از مقامات هندی که از ابتدای کار درگیر این پروژه بوده است با اظهار تأسف گفت: «این چیزی نبود که ما امیدوار به کسب آن بودیم. چابهار اکنون فقط نامی است که بر روی کاغذ مانده است».

28 اوت 2019
تارنمای بورس و بازار
برگردان شهدی
Asghar.shahdi@gmail.com

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.