انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بنزین و خسارتی که اصولگرایان بر شانه ملت گذاردند
مزیـت‌هـای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزیـن
بازگشت تدریجی اینترنت
ضرورت افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی به‌جای افزایش ناگهانی
ویژگی‌های شخصیتی «آنگلا مرکل»
ویژگی‌های شوک حداکثری و حداقلی
چرا قیمت بنزین باید اصلاح شود؟
بازآفرینی جاده ابریشم با هدف چندقطبی شدن جهان
مزیت‌های اصلاح قیمت بنزین
بن‌بست اعتراض قانونی
عبور از بحران‌ با هم‌فکری ملی
روند افزایشی گردشگران چینی به ایران
پشت‌صحنه اعتراضات
هدف گذاری 100 میلیارد دلاری برای صادرات
نقش جاده ابریشم در اتصال ملل به یکدیگر
تعلل صادرکنندگان در عرضه ارز، عامل نوسان بازار
خیز دولت برای کاهش هزینه‌ها
میزان صادرات 27 میلیارد دلار
چرا باید از اصلاح قیمت بنزین حمایت کرد؟
افزایش قیمت بنزین؛ اقدام درست
صادرات غیر‌نفتی ایران باید دو برابر شود
جزئیات پول هایی که به بهانه دور زدن تحریم‌ها به جیب دلالان رفت
قفل تجارت با اینستکس باز می شود؟
عملکرد وزارت نفت در آیینه آمار
بیشتر
کد خبر: 20744 | تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۱۹ - 10:42

ستاره صبح-سال‌هاست که مصرف انرژی در ایران حدود ۳ برابر متوسط جهانی است ،اما اقدام بنیادی در خصوص کاهش مصرف آن صورت نگرفته است.مصرف روزانه بنزین متأسفانه ازمرز94میلیون لیتر در روز گذشته، درصورتی‌که ترکیه با جمعیتی به‌اندازه ایران، مصرف روزانه‌اش 8 میلیون لیتر در روز است؛ یعنی مصرف بنزین ایران بیش از 11 برابر کشور ترکیه است.در شرایط حساس کنونی دولت نگران هرگونه افزایش قیمت مواد مصرفی است و از سوی دیگر کاهش درآمد خانوار، یکی از معضلات اجتماعی است، به پس  دولت باید طرحی نو برای توزیع انرژی، با نگاهی به بهبود معیشت خانوار و کاهش مصرف انرژی پایه‌ریزی نماید. دراین‌ارتباط می‌توان اولین اقدام را با مدیریت مصرف بنزین و بهبود معیشت خانوار آغاز نمود. فرض کنیم تولید روزانه بنزین در حال حاضر ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. دولت این مقدار بنزین را با همین قیمت به مردم واگذار نماید و مردم در قالب سیستم‌های بازار انرژی و کارگزاران انرژی، مازاد نیاز خود را باقیمتی که بازار تعین می‌کند، بفروش برسانند و کمبود خود را نیز به همین شکل تأمین نمایند. در این میان دولت از محل خریدوفروش بنزین مالیات اخذ نماید. بدیهی است در این چارچوب قیمت واقعی بنزین در بازار کشف خواهد شد و می‌توان پیش‌بینی کرد که این بازار، تأمین بنزین منطقه را بدون هیچ سرمایه‌گذاریاز سوی دولت، کسب خواهد نمود. امروزه تولید بنزین باکیفیت مناسب یکی از توانمندی‌های صنعت نفت کشور است که متأسفانه تاکنون به دلیل عدم اقتصادی بودن تولید آن باقیمت فعلی، کمتر سرمایه‌گذار خصوصی به دنبال ساخت پالایشگاه رفته است. چنانچه با این روش دولت از فرآیند قیمت‌گذاری خارج شود و روزانه هر آنچه تولید می‌کند با همین قیمت به مردم واگذار نماید، سرمایه‌گذار خصوصی با تحلیل بازار وارد عرصه تولید و سپس صادرات آن، بدون هیچ محدودیتی وارد خواهد شد. مزایای چنین روشی برداشتن کلیه محدودیت‌ها برای صدور بنزین و سپس افزایش درآمد خانوار و جلوگیری از قاچاق ثروتی است که متعلق به مردم ایران است. چنانچه دولت این روش را مفید و در اجرا موفق ببیند، می‌تواند به سایر اقلام انرژی با محوریت توزیع به خانوار و سپس خریدوفروش آن در بورس انرژی اقدام نماید.دولت برای اجرای چنین سیاستی دغدغه‌های بسیاری ازجمله مخالفت مردم را دارد. برای ارزیابی این مهم ابتدا محاسبه ساده‌ای با فرض توزیع یک لیتر در روز برای هر نفر و دریافت ۳۰ لیتر در ماه را برای یک خانواده ۴ نفره، ۱۲۰ لیتر در نظر بگیریم . ازآنجاکه قیمت بنزین در افغانستان حدود ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان و ترکیه بالای ۱۵ هزار تومان در لیتر است، فرض کنیم در کشف قیمت جدید در بازار بورس انرژی ایران، درآمدی ۴ الی ۵ هزار تومان برای هر لیتر به دست آید، در این صورت برای خانواده‌ای که فاقد هرگونه وسایل نقلیه است، درآمدی حدود ۴۸۰ هزار تومان الی ۶۰۰ هزارتومان در ماه رقم خواهد خورد. با طرح این اعداد فوق، مهم‌ترین مسئله ارزیابی مخالفت و یا موافقت مردم است که می‌توان به روش‌های زیر ازنظر آنان مطلع شد:۱ - استفاده از روش‌های آماری، نمونه‌های تصادفی از خانوارهای فاقد خودرو را شناسایی و از آنان نظرخواهی نمود.۲ - کارشناسان اقتصادی در قالب ایجاد سایتی به همین منظور نظر تکلیف خودشان را بیان کنند.۳ -  می‌توان در انتخابات پیش رو از همه رأی‌دهندگان کسب تکلیف کرد که آیا با چنین دولتی موافق‌اند یا مخالف؟

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.