انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
آیا افزایش قیمت‌ها ترمز د‌ارد‌ یا خیر؟
دلایل افزایش قیمت مسکن
دلایل منفی شدن رشد اقتصادی و کاهش تولید ناخالص داخلی در سال 98
جزییات واریز مابه‌التفاوت‌ افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
راهکار جلوگیری از فاجعه مصرف تابستانی برق و حفظ نیروگاه‌ها
سقوط قیمت نفت و شاخص بورس؛ صعود طلا و ارز
تامین کسری بودجه با فروش اوراق بدهی، برای عبور از شرایط تحریم و کرونا
اقتصاد جهان پنج درصد کوچک می‌شود
سرنوشت خانه‌های خالی چه می‌شود؟
دستگاه قضا تخلفات دو نماینده بازداشت شده را مشخص کند
چگونه می‌توان از تهدید کرونا فرصت ساخت؟
فـروش اوراق به مردم
دیپلماسی جاده ابریشم
رشد شاخص بورس؛ صعود قیمت ارز و سکه
معرفی متخلفان ارزی به مردم
واکنش‌ها به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره خط فقر
منشأ نوسان قیمت ارز داخلی است یا خارجی؟
جزییات آغاز پرداخت تسهیلات کرونا از روز شنبه آینده
دلایل کاهش ارزش پول ملی چیست؟
سوءمدیریت، وجود ساختارهای نامناسب اقتصادی و تحریم‌ها، دلیل نوسان قیمت‌هاست
شوک ارزی بی‌سابقه
دلیل نوسان و افزایش نرخ ارز چیست؟
افزایش خط فقر در دو سال گذشته
آغاز احداث استراتژیک‌ترین طرح ملی انتقال انرژی
افزایش اجاره‌بهای مسکن متأثر از نرخ تورم است، نه تعیین قیمت دستوری
واکنش وزارت نفت به اتهامات خبرگزاری فارس
صعود سکه؛ عقب‌نشینی دلار
بیشتر
کد خبر: 20719 | تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۱۳ - 10:23
گزارش

عرضه بنزین ایران در بورس بین‌المللی نفت

اشاره: واردات بنزین به ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در کشور ادامه داشت، اما به‌تدریج سیاست‌گذاری‌های وزارت نفت باعث شد تا فازهای 1، 2 و 3 پالایشگاه خلیج‌فارس که بنزین استاندارد یورو 4 و 5 تولید می‌کند راه‌اندازی شود. علاوه بر این پالایشگاه، پالایشگاه‌های دیگر کشور نیز بازسازی و نوسازی شدند و اکنون بیش از نیمی از مصرف بنزین در جایگاه ها بنزین یورو 4 و 5 است. به گفته وزیر نفت روزانه 94 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود این میزان مصرف به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین در ایران بیشتر از 11 برابر مصرف بنزین در ترکیه است که جمعیت آن کشور به‌اندازه ایران است. ارزان بودن بنزین در ایران یک مشکل مهم دیگر نیز ایجاد کرده که قاچاق روزانه 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین به کشورهای هم‌جوار است. بااین‌وجود سیاست‌گذاری‌ها در حوزه نفت و گاز و فراورده‌های نفتی به‌گونه‌ای بوده که امروز تولید بنزین روزانه به حدود 110 میلیون لیتر در روز رسیده است. به همین دلیل وزارت نفت تصمیم گرفت عرضه بنزین یورو 5 را در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که پاک بودن آن از استانداردهای جهانی بیشتر است در رینگ بین‌المللی عرضه نفت به فروش برساند. این اقدام دستاورد بزرگی برای دولت و وزارت نفت به شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس دیروز اعلام کرد: «بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس چنان کیفیتی دارد که به‌عنوان نخستین محموله‌ صادراتی ایران به کشورهای همسایه انتخاب و وارد رینگ بین‌المللی بورس شد.»

ستاره صبح-

اتفاق تاریخی و میمون برای صنعت نفت ایران
محمدعلی دادور روز شنبه در تشریح جزییات و زوایای ارسال نخستین محموله بنزین صادراتی کشور گفت: بیش از یک قرن از کشف نفت در ایران می‌گذرد و خرسندیم که نخستین صادرات بنزین به‌عنوان اتفاقی تاریخی از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آغاز شد.وی فروش نخستین محموله‌ی صادراتی بنزین ایران را موفقیت‌آمیز عنوان کرد و گفت: «این محموله ۲۰ دلار به ازای هر بشکه گران‌تر از نرخ نشریه «پلتس» به فروش رفت که نشان‌دهنده‌ی عملکرد صحیح در ورود به بازارهای جهانی است.»

تجربه‌های پیشین، چراغ راه آینده
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس درباره‌ی علت آغاز صادرات بنزین از این پالایشگاه گفت: با توجه به این‌که نیاز داخل تأمین‌شده و بازارهای ایران برای خرید بنزین اشباع است، با تصمیم «صادق‌آبادی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی»، صادرات این فرآورده‌ی استراتژیک و ورود آن به رینگ صادراتی را پیگیری کردیم.وی استفاده از تجربه‌های پیشین را چراغ راه آینده پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس توصیف کرد و افزود: این شرکت تجربه‌ی عرضه‌ی دیگر فرآورده‌ها را در رینگ داخلی و بین‌المللی دارد و همین موضوع می‌تواند سبب اتخاذ روش‌های صحیح در موضوع صادرات شود.

بنزین یورو ۵ ستاره خلیج‌فارس پاک‌تر از استاندارد جهانی
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس یادآور شد: بنزین یورو ۵ ستاره خلیج‌فارس ازنظر زیست‌محیطی از استاندارد یورو ۵ جهانی پاک‌تر است؛ چراکه بنزین یورو ۵ باید زیر یک درصد باشد و در این پالایشگاه در محدوده ۰.۵ تا ۰.۷ درصد است. همچنین آروماتیک در شرایط استاندارد باید ۳۵ باشد، اما در حال حاضر در بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بین ۲۹.۵ تا ۳۱.۵ است. میزان گوگرد استاندارد نیز در این نوع بنزین (یورو ۵) باید کمتر از ۱۰ پی.پی.آم. باشد که در حال حاضر در بنزین ستاره خلیج‌فارس کمتر از یک پی.پی.آم. است.

جلوگیری از خام فروشی
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس جلوگیری از خام‌سوزی را ترفندی برای عملی کردن منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در پی صادرات فرآورده‌ها ارزش‌افزوده‌ی بیشتری ایجاد خواهد شد که سبب ارزآوری و بهبود شرایط اقتصادی کشور می‌شود.دادور اظهار داشت: نخستین عرضه‌ی بنزین ستاره خلیج‌فارس در رینگ بین‌المللی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را ثابت کرد که می‌توان ارزش‌افزوده‌ای بالاتر از پیش‌بینی‌های نشریات معتبر این حوزه برای بنزین صادراتی کسب کرد و امیدواریم در معاملات بعدی وضعیت به‌مراتب بهتر شود.

افزایش مشتریان بنزین صادراتی
دادور تأکید کرد: تجربه فروش گاز مایع در رینگ بین‌المللی این موضوع را متذکر می‌شود که متقاضیان دریافت بنزین صادراتی ایران به‌طور اطمینان در معاملات بعدی بیشتر خواهند شد و این مسئله باعث جلب خریداران و بالا رفتن قیمت‌ها خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس افزایش، تعداد خریداران را سبب ورود بنزین ایران به بازارهای هدف با ارزآوری بیشتر ارزیابی کرد و گفت: امروز در صادرات فرآورده‌ها سهم خوبی را از بازار افغانستان و پاکستان داریم و کشورهای آفریقایی، ارمنستان و عراق نیز به‌تازگی به مشتریان ما افزوده‌شده‌اند.

 استاندارد، خط قرمز ماست
دادور در پایان رعایت استانداردهای ایمنی را خط قرمز پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس در تحویل فرآورده به مشتریان اعلام کرد و گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یک سرمایه‌ی ملی است و اجازه نمی‌دهیم رعایت نشدن برخی استانداردها سبب صدمه به این دستاورد بزرگ صنعت پالایش کشور شود، ازاین‌رو چنانچه خریداران الزامات را رعایت نکرده باشند امکان تحویل محموله به آنان وجود نخواهد داشت.

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.