انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
روحانـی و ظریـف زیر تیـغ مجلـس
پس‌لرزه‌های رفتار تازه‌واردها به مجلس علیه وزیر خارجه
تهد‌ید‌ علیه کشور را می‌توان با تغییر سیاست‌ها د‌ر د‌اخل و خارج د‌ور کرد‌
استعفای عارف کار درستی بود
هزینه رفتار مخالفان دیپلمات برجسته ایرانی برای حاکمیت
مخالفان دولت موضع خود را درباره پیامدهای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مشخص کنند
ایرانیان؛ ملت همیشه در آستانه
واریز ۲۳۱ میلیون تومان به‌حساب نمایند‌‌گان!
هشدارهای حسام الد‌ین آشنا
اگر دولتی در حادثه نطنز دخالت داشته باشد با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد
شکست سیاست نگاه به شرق با قرارداد همکاری 25 ساله با چین جبران نمی شود
تلاش‌های اسرائیل علیه ایران
حمله به ظریف در مجلس؛ زنگ خطر برای امنیت و منافع ملی
در دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی چه گذشت؟
پیام سخنان رهبری خطاب به نمایندگان تازه‌وارد مجلس یازدهم چیست؟
بدون اقناع افکار عمومی قرارداد همکاری 25 ساله چین و ایران به نتیجه نخواهد رسید
توهین و دشنام به دولتمردان جایز نیست نباید به وزرا توهـین یا تهمت‌ زده شـود برخـی نسبـت‌ها حـرام شـرعی است نمایندگان به مسائل اصلی کشور توجه کنند نمایندگان از اولویت دادن به مسائل فرعی پرهیز کنند
ایران خواهان عراقِ عزتمند و مستقل است
پـرده‌بـرداری از کلاه‌برداری ارزی و رشوه میلیاردی
سایه موج دوم کرونا بر سر فقرا و فرودستان جامعه
سفره مردم را کسانی کوچک کردند که برجام را بی‌اثر، تقصیر را به گردن دولت انداخته و نقش خود را پنهان می‌کنند
عدم تغییر حکم سه محکوم حوادث آبان ۹۸
هنوز فرصت برای نجات توافق هسته‌ای وجود دارد
آقای روحانی آیا حفظ جان مردم مهم است یا برگزاری کنکور و مراسم عزاداری؟
تاثیر تنفس عمیق بر درمان بیماران مبتلابه کروناویروس
چرا سه محکوم اعتراضات آبان98 نباید اعدام شوند؟
چین ایران را شریک راهبردی نمی‌داند
واکنش ها به # اعدام_ نکنید
توافق پیشنهادی چین و ایران خبر بد برای اسرائیل
قانون باید به نفع فقرا و غیر قدرتمندان تفسیر شود
بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد، صدای اعتراض باید شنیده شود
برای دفع فساد و ایجاد امنیت به‌جای حدود می‌توان از مجازات جایگزین تعزیری استفاده کرد
دلایل پیدا و پنهان سفر ظریف به بغداد، سفر الکاظمی به ریاض، تهران و واشنگتن
نادیده گرفتن افکار عمومی در سیاست چرخش بیشتر به شرق، چرا؟
راهبردهای مقابله با تحریم‌ها
پشت صحنه روند شتابان افزایش نرخ ارز در بازارهای ایران چیست؟
حق اعتراض، «خودی» و «غیرخودی» ندارد
واکنش ترکان و مطهری به سخنان امام‌جمعه پردیسان قم
اگر شیوع کرونا افزایش یابد، زیرساخت‌های درمانی پاسخگو نخواهد بود
تهدید هواپیمای مسافربری ماهان
اهداف سفر الکاظمی به تهران، ریاض و واشنگتن چیست؟
گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور
حیف‌ومیل ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو
ورود قضایی به تخلفات لواسانات
کوه دماوند و جنگل‌های هیرکانی جزء «انفال» است و قابل‌وقف یا واگذاری نیست
اختصاص کارت خـرید به سه دهک‌ پائین جامعه
صنایع فولاد و پتروشیمی، خط مقدم جنگ اقتصادی
هاشمی رفسنجانی نتوانست دانشگاه آزاد را وقف کند، جنگل‌های هیرکانی چطور وقف شدند؟
تلاش‌های ایالات‌متحده و اسرائیل علیه ایران
جایگزین تفاهم نامه ایران و چین چیست؟
بیشتر
کد خبر: 20691 | تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۵ - 09:50

ستاره صبح-احزاب یکی از ارکان اساسی در دموکراتیزاسیون جوامع و دستیابی به دولت‌ها و مجلس‌هایی کارآمد به شمار می‌آیند که توسعه درید قدرت آن‌ها تعریف می‌شود. به گونه‌ای که جوامعی که در آن‌ها احزاب جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده‌اند، نمی‌توان در مسیر توسعه و پیشرفت آنگونه که شایسته است گام برداشت. از سویی احزاب از مهم‌ترین نهادهایی محسوب می‌شوند که آموزش شهروندان را به عهده گرفته و جامعه‌پذیری سیاسی را در سطح کشور محقق می‌کنند که از طریق آن هر شهروندی در جامعه با شناخت حقوق و تکالیف شهروندی خود، گام‌هایی مؤثرتر در راستای ترقی حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور بردارند. اگر بخواهیم حضور و کارآمدی احزاب را در نظام جمهوری اسلامی مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم، لاجرم باید به نکاتی اشاره کنیم که سبب شده‌اند «حزب» به عنوان یک نهاد اساسی در راستای تحقق توسعه، دچار ایرادات و ضعف‌هایی در ایران شود که دامنه آن گریبان عرصه‌های مختلف داخلی و حتی خارجی را گرفته است. به گونه‌ای که در نبود احزاب قدرتمند جریان‌هایی مسئولیت‌های مدیریتی در کشور را به عهده می‌گیرند که تخصص، مهارت و توانمندی لازم را در اداره امور کشوری ندارند. این ضعف‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. نخست اینکه احزاب بزرگ حاضر در کشور محصول تعاملات رقابتی نیستند و در یک مجموعه انتخابی شکل می‌گیرند، مجموعه‌ای که در اساس ماهیت آن انتصابی است. در حقیقت احزاب موجود محصول تعاملات لیگی نیستند، یعنی مانند یک تیم که از محله‌ها شروع کند، به دسته سه، دسته دو و در نهایت دسته یک و به لیگ برتر صعود کند و وارد رقابت‌های آسیایی شود و سپس به عنوان تیم ملی در مسابقات جهانی حضور پیدا کند، این روند را طی نمی‌کند؛ بنابراین چهره‌های برتر و قدرتمند سیاسی زمانی که می‌خواهند کنار یکدیگر بنشینند، جا برای آن‌ها کم است، چراکه این مسیر را طی نکرده‌اند. اگر این مسیر طی شود تازه متوجه خواهند شد که یک شخص می‌تواند در کرسی اول بنشیند و شخص دیگری در کرسی دوم و همه راضی باشند، چراکه آن شخصی که در کرسی نخست ایستاده است، ایستادن در آن کرسی را محصول رقابت و چالش با نفر دوم تلقی می‌کند و یقین دارد که با پیروزی و قابلیت‌های خود در آن سکو ایستاده است. در چنین روشی، نه آن فردی که بالا ایستاده خود را قدرت مطلق می‌داند، چراکه می‌داند باید مجدد با نفر دوم مبارزه کند و نه آن فردی که این پایین ایستاده است به‌دنبال رقابت ناسالم با نفر بالاتر از خود خواهد بود، چراکه به خوبی می‌داند از طریق یک رقابت سالم این امکان برایش فراهم خواهد بود که درجات حزبی خودش را ارتقاء دهد. می‌توان گفت که شکل‌گیری بخشی از احزاب روند رقابت درون‌حزبی و برون حزبی ندارند و افراد به جای آنکه محصول تعاملات و موازات درون‌حزبی بوده و به کرسی‌های بالاتر دست یافته باشند، بیشتر در فرآیندی انتصابی به درجات خود رسیده‌اند.

 

modiseh سرویس مدرسه