انتخاب تاریخ:   /  /   
اپلیکیشن بخار
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
میانجیگری فرانسه، فرصت است نه تهدید
صدای دشمن نباید از حنجره مخالف شنیده شود
رویکرد جدیدی نسبت به حمایت از مقاومت و ملت فلسطین شکل گرفته است
ایران از برجام فاصله گرفت
صدرالساداتی ، نماینده مجلس خبرگان رهبری و دو برادرش مفقود شدند
واکنش سه صاحب‌نظر به اظهارات عراقچی و گزارش آژانس
دلایل مخالفت آمریکا با ایران
روحانی برای مذاکره با ترامپ شرط گذاشت
ابرنفتکش «آدریان دریا-1» در انتهای مسیر
وارد قدرت نشوید
نزول شاخص‌های اقتصاد چین تحت تاثیر جنگ اقتصادی
آیا 5 ساعت مذاکره تلفنی روحانی و مکرون یخ تنش‌ تهران- واشنگتن را ذوب می‌کند؟
نتیجه مثبت میانجیگری فرانسه میان ایران و آمریکا
واکنش ها به فاصله گرفتن ایران از برجام
آیا گام سوم بن بست کنونی را از بین می‌برد؟
خروج از برجام به مصلحت نیست
چراغ سبز روحانی به مذاکره
معاهده برجام پیچیده شده و فرصت حفظ آن رو به کاهش است
بیروت: اطلاعی نداریم!
ایالات‌متحده و ایران و بازخوانی دو پرونده قتل عام در هوا
تعلیق پارلمان بریتانیا
دیپلماسی باز هم نتیجه داد
حمله پهبادی به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی
گزارش آژانس قابل پیش‌بینی بود
عدم سرمایه‌گذاری هند در چابهار علی‌رغم معافیت ایالات‌متحده
اسرائیل نگران نزدیکی آمریکا به ایران است
میانجیگری فرانسه مثبت و سازنده است
ضدونقیض گویـی در روابط خارجـی نتیجه عکس می‌دهد
گزارش؛در برابر گزارش
درخشش دیپلماسی در حاشیه اجلاس جی7
گزارش؛در برابر گزارش
تأثیر نفت «شیل» بر بازار نفت و گاز
دیپلماسی ظریف، عادی نیست ضروری است
سرمایه‌گذاری 280 میلیارد دلاری چین در ایران، ضربه‌ای سنگین به واشنگتن
برکناری بولتون، فرصتی برای صلح
سیاست «فشار حداکثری» پشیزی ارزش ندارد
پیامد حمله به قلب نفتی جهان
آیا ترامپ به خواست نئوکان‌ها درباره ایران تن خواهد داد؟
حاکمیت درمورد آمریکا دوصدایی نیست
ترامپ به دنبال مقصر حملات پهبادی به شرکت نفتی آرامکو عربستان
مذاکره شاید؛ ملاقات هرگز!
مذاکره با طالبان؛ صلح یا مشروعیت بخشی به تروریسم
ویژگی‌ها،جاذبه‌های خواندنی منحصربه فرد آیت الله سید علی سیستانی
سیاست تهاجمی یا تعاملی پس از بولتون؟
لطمه عملکرد فراکسیون امید،دولت و شوراها به اصلاحات
انقلاب نه؛ اصلاحات آری
جنگ با ایران بعید است
چرا ترامپ به ایران حمله نخواهد کرد؟
رهبری راه مذاکره را نبسته‌اند
ظریف در نیویورک؛ ترامپ در اتاق جنگ
بیشتر
کد خبر: 20667 | تاریخ : ۱۳۹۸/۴/۱۵ - 11:04

ستاره صبح-نظام بین‌الملل از زمانی که دولت-ملت، دولت مدرن و دولت‌های رفاه پا به عرصه گذاشتند، قواعد خاص خودش را پیدا کرد. در این فرایند دولت‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی البته به نمایندگی یا وکالت از ملت‌ها عمل و تأثیرگذاری کرده و از قاعده مهم بده‌وبستان یا Trade off حداکثر استفاده را می‌برند. دولت‌ها با ابزارها و امکانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی‌ای که در اختیار دارند و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمند، در عرصه بین‌المللی حضور دارند و تلاش می‌کنند استراتژی روابط خارجی را به‌گونه‌ای تدوین و اجرا کنند که نتیجه و حاصل آن برای ملت خود در کل «جلب منفعت و دفع ضرر» باشد. البته دولت‌های مدرن به‌صورت چرخه‌ای و در یک دوره چهارساله یا پنج‌ساله تغییر می‌کنند. رأی‌دهندگان به عملکرد دولت‌ها و پارلمان‌ها نگاه و آن‌گاه تصمیم به تغییر دولت‌ها و اعضای مجالس می‌گیرند. این کارکرد به دولت‌ها دیکته می‌کند که حفظ منافع ملّی‌شان، ماندن در درون نظام بین‌الملل برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، تجاری، دادوستد، اثرگذاری و... است. در قالب این تعریف می‌توان گفت که سیاست‌ داخلی و خارجی هر کشور، رابطه متقابل با یکدیگر دارند، به‌گونه‌ای که سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی و برعکس است. وقتی کشورهایی مثل ایران، کره‌شمالی، ونزوئلا، کوبا و حتی روسیه پس از اشغال شبه‌جزیره کریمه در سال 2014، زیر تیغ تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا و اروپا قرار می‌گیرند، از تحریم آسیب می‌بینند؛ البته اقتصاد بزرگ کشوری مثل روسیه کم‌تر و اقتصادهای کوچک‌تر، بیش‌تر خسارت می‌بینند.ایران پس از گروگان‌گیری (13 آبان 1358) نخستین تحریم‌های ایالات‌متحده را تجربه کرد و در گذر زمان هم این تحریم‌ها از شدت و ضعف برخوردار بوده و هست. تا قبل از سال 1390 باوجود تحریم‌ها، ایران قادر بود هم نفت بفروشد و هم با دنیا تجارت کند و از همه مهم‌تر پول‌های متعلق به ایران که در خارج بود را نیز به‌راحتی به داخل منتقل می‌کرد، اما در دو برهه، یکی سال 1390 که دولت دهم احمدی‌نژاد بر سرکار بود، روند تحریم سخت و ایران ذیل بند 7 منشور ملل متحد قرار گرفت و شش قطع‌نامه ضد ایرانی توسط شورای امنیت علیه کشورمان صادر شد که برای مردم پرهزینه و زندگی ایرانی‌ها را تحت تأثیر قرار داد؛ دیگری سال 1397 و پس از خروج آمریکا از معاهده برجام (18 اردی‌بهشت 1397) در دولت دوازدهم حسن روحانی بود که این بار شدت تحریم به‌دلیل تجربه‌ای که آمریکایی‌ها از قبل داشتند بیش‌تر و بیش‌تر شد و راه‌های دور زدن تحریم‌ها نیز سخت شد. این اتفاق هم مثل آن‌چه در دولت دهم افتاد، برای کشور هزینه‌ساز شده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و می‌دهد.

مقابله ایران با بدعهدی‌های آمریکا و پنج کشور امضا کننده برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) و کاهش تعهدات هسته‌ای در چارچوب مواد 26 و 36 معاهده برجام، شرایط تازه‌ای را برای کشور رقم زده که ادامه آن می‌تواند به انزوای بین‌المللی ایران بیانجامد که آخرین آن ماجرای توقیف یک نفت‌کش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق توسط انگلیسی‌ها بود و گفتنی‌های دیگر. به عقیده نویسنده، مسئولان بهتر است توصیه پنج عضو باقی‌مانده در برجام را مورد توجه قرار دهند و با باز گذاشتن پنجره مذاکره و دیپلماسی، از شکل‌گیری اجماع بین‌المللی برای کشور که پرهزینه خواهد بود جلوگیری کنند و در همین حال در مورد اقدامات خود به مردم توضیح دهند. تجربه تاریخ بشر نشان داده است که همه بحران‌ها، جنگ‌ها، اختلافات، سرانجام با دیپلماسی حل شده، نه با جنگ و درگیری نظامی. عرصه سیاست عرصه قهر، آشتی و تهدید نیست؛ بلکه عرصه تدبیر، دوراندیشی، آینده‌نگری و تصمیم درست و سنجیده گرفتن است. صاحب این قلم بر این باور است که اصول‌گراها به دلیل این‌که بیش‌تر از حربه تهدید، توپ‌وتشر و حذف رقیب و همچنین نداشتن برنامه مشخص برای اداره کشور بهره گرفته‌اند، پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند. در همین حال اصلاح‌طلبان نیز به دلیل این‌که تاکنون نتوانسته‌اند به شعارها و برنامه‌هایشان جامه عمل بپوشانند، پایگاهشان را در میان طبقه متوسط، روشنفکر و اهل نظر از دست داده‌اند. نگارنده پیشنهاد می‌کند حال که کشور در شرایط بحران قرار گرفته، زمان آن فرارسیده که این دو جریان اصلی که جزء نظام بوده و هستند، بر سر میز مذاکره بنشینند و بر سر مسایل کلی کشور ازجمله انتخابات تفاهم و توافق کنند.

 

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.