انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 20623 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - 13:57
سه قوه موافق اصلاح قانون انتخابات هستند

سه قوه موافق اصلاح قانون انتخابات هستند

اشاره: استانی شدن انتخابات مجلس تاکنون ذهن نمایندگان مجلس پنجم، ششم، هفتم و دهم را به خود مشغول کرده است. گمانه‌زنی‌ها در مورد این طرح نشان از اختلاف‌نظر در بین صاحب‌نظران و نمایندگان دارد. تقویت نگاه ملی و استانی، کاهش هزینه‌های انتخاباتی، بهبود مشارکت مردمی، توجه بیشتر به مصالح و منافع ملی و... ازجمله مزایای استانی شدن انتخاب مجلس است. با این حال برخی از صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که اگر انتخابات مجلس استانی شود، بسیاری از چهره‌های جوان و توانمند به دلیل آنکه از منابع مالی لازم و گستره جمعیتی کافی در شهرهایشان برخوردار نیستند، از ورود به مجلس بازمی‌مانند و این صاحبان سرمایه و چهره‌های مشهور و ثابت هستند که بر کرسی‌های مجلس تکیه خواهند زد. در همین راستا گفت‌وگویی با دکتر نعمت احمدی، حقوقدان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ستاره صبح-

 نظر شما در ارتباط با استانی شدن انتخابات چیست؟
طرح استانی شدن انتخابات نخستین بار در سال 1382 و سپس در سال‌های 1386 و 1394 به مجلس رفت که با وجود رأی مثبت نمایندگان در شورای نگهبان پذیرفته نشد. نمایندگانی که امروز قصد دوباره مطرح شدن این طرح را دارند، باید پیشینه آن را مورد توجه قرار دهند. امروز مجلس، دولت و حتی شورای نگهبان پذیرفته‌اند که قانون انتخابات در ایران نیاز به اصلاح دارد، اما مواضع هر یک از این سه نهاد با یکدیگر متفاوت است. هر سه نهاد از یک ضرورت حرف می‌زنند، اما آنچه مجلس می‌گوید جای تعجب دارد؛ چراکه نمایندگان می‌دانند شورای نگهبان همانطور که پیش از این با طرح استانی شدن انتخابات برخورد کرده، این بار نیز به این طرح رأی نخواهد داد. امروزه دنیا تلاش می‌کند حوزه‌های انتخابیه را کوچک کند؛ چراکه در این شرایط درد و مصائب مردم بهتر دیده می‌شود و مشکلات بهتر حل می‌شود. البته مهم‌تر از این‌ها، مسئله تحزب است که باید در اولویت قرار گیرد.

  آثار منفی این طرح از نظر شما چیست؟
اگر فرض کنیم که این طرح روزی تصویب شود، باید به آثار سوء آن توجه داشت. در صورت استانی شدن انتخابات، استان‌هایی که از ترکیب جمعیتی نامتناجس قومی-مذهبی برخوردارند، با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد. به طور مثال آذربایجان غربی که از دو بخش ترک‌نشین و کردنشین تشکیل شده، ممکن است در زمان انتخابات دچار چالش‌ شود. اقلیت‌ها هم احتمالا باید از حضور در مجلس منصرف شوند؛ چراکه حتی در صورت دارا بودن صلاحیت، نمی‌توانند درصد مناسبی از آراء را کسب کنند. از سویی هزینه‌ها در این طرح بالا می‌رود؛ زیرا نمایندگان باید در تمام شهرهای استان تبلیغ کنند. در حال حاضر تهران 30 نماینده دارد. استان تهران مناطق کوچکی دارد که افرادی با 100 هزار رأی می‌توانند به مجلس ورود کنند، این در حالی است که اگر انتخابات استانی شود کاندیداهای شهرستان‌های استان تهران برایشان کسب حداقل آراء مقدور نخواهد بود. یکی از ویژگی‌های این طرح، سیطره مراکز استان‌ها بر شهرستان‌های کوچک است. ثروتی که نیاز است یک استان را پوشش دهد در اختیار همه نیست، در این صورت پول حرف اول را می‌زند.

  جمع‌بندی شما از طرح استانی شدن انتخابات چیست؟
من فایده چندانی برای این طرح نمی‌بینم. به جای آنکه احزاب را تقویت کنیم و انتخابات را به سمت حزبی شدن ببریم، طرح‌هایی مانند استانی شدن انتخابات گزینش از مراکز استان‌ها را تقویت می‌کنند. لایحه جامع انتخابات که توسط وزارت کشور تهیه شده، نشان می‌دهد که وزارت کشور با مجلس هم‌سو نیست. این دوباره‌کاری‌ها در بخش‌هایی از کشور دیده می‌شود. مجلس نمی‌داند در وزارت کشور چه می‌گذرد و وزارت کشور هم از مجلس بی‌خبر است. در لایحه جامع انتخابات بندهای قابل تأمل و خوبی مانند تأکید بر شفافیت وجود دارد. به گفته وزیر کشور پول‌های ناصواب عرصه انتخابات را آلوده می‌کنند و باید سازوکار کارآمدی برای شفاف کردن هزینه‌هایی که در انتخابات می‌شود، شکل گیرد. همچنین شمارش الکترونیکی آراء و ترکیب هیئت نظارت بر هیئت اجرایی هم از دیگر نکات مثبت لایحه جامع انتخابات است. درمجموع به عقیده من استانی شدن انتخابات طرحی عملی نیست. مطرح شدن مجدد این طرح در مجلس نشان می‌دهد نمایندگان تا چه اندازه از سیاست‌های کلی نظام فاصله گرفته‌اند و از تحولات جامعه و سیاست‌های کشور بی‌خبرند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.