انتخاب تاریخ:   /  /   
کد خبر: 20583 | تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۷ - 23:39
جزئیات تازه از حادثه مرگبار دانشگاه آزاد

جزئیات تازه از حادثه مرگبار دانشگاه آزاد

اشاره: حادثه دردناک مرگ 9 دانشجو و پدر یکی از دانشجویان و مصدومیت ۲۵ نفر براثر واژگونی اتوبوس چند نکته قابل تامل را در پی دارد که سال‌هاست رسانه‌ها برای حل این نکاتنوشته و می‌نویسند، ولی صد افسوس که با قربانی دادن کودکان و جوانان این سرزمین تاوان داده می‌شود. عوارض طرح ترافیک برای نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌های فرسوده اخذ می‌شود. امسال شهردار گفت: بودجه ندارد، اتوبوس نو بخرد.‌‌ چگونه انتظار داریم هوا پاک شود، ترافیک روان شود، ولی دستگاه‌های حمل‌ونقل فرسوده و دودزا باشد. نکته دوم کوه خواری است که چرا دانشگاه آزاد در بسیاری از شهرها در بالای کوه دانشکده ساخته که هم دسترسی به آن مشکل است هم امنیت ندارد؟ مشخص است که راه دانشگاه بالای کوه دارای شیب زیاد است و امنیت جانی ندارد. عجیب است که چگونه به این مراکز مجوز ساخت در ارتفاعات را می‌دهند؟ نکته سوم آمار مرگ‌ومیر و معلولیت در اثر حوادث جاده‌ای است که طبق آمار سالانه حدود 17 هزار نفر در جاده‌ها جان می‌بازند. هرچند که علت مرگ در جاده‌ها راننده، خودرو ، جاده است، کارشناسان می‌گویند مهم‌ترین دلیل تصادفات استاندارد نبودن جاده‌ها و وسایل نقلیه است .در حادثه جاده دانشگاه آزاد این هر دو یعنی جاده و فرسوده بودن خودرو مشخص شد .اتوبوس مرگ از سال 81 معاینه فنی نداشته و شگفت آن که در سال 91 جزو اتوبوس های فرسوده محسوب می شده است با این وجود دانشگاه آزاد همچنان از این اتوبوس استفاده می‌کرد.حال که این حادثه شوم اتفاق افتاده مسئولان دانشگاه تصمیم گرفته اند اتوبوس های فرسوده را جمع آوری کنند و چند مسئول خاطی را از کار بر کنار کنند. این همان نوش دارو بعد از مرگ سهراب است و آن مادر که دختر و همسرش را از دست داده حق دارد بگوید برای کدامیک عزاداری کند.

ستاره صبح-

نباید بگذاریم چنین حوادثی تکرار شود
رئیس‌جمهور حادثه واژگونی اتوبوس در واحد مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را  دل‌خراش و متأثرکننده توصیف کرد و گفت: کمتر تصور می‌شود که به خاطر اهمال و بی‌احتیاطی در داخل دانشگاه جان جوانان دانشجو به خطر بیفتد. این حادثه را به خانواده عزیزان دانشجو تسلیت گفته و برای مصدومان شفای عاجل مسألت دارم. این‌گونه مسائل از موضوعاتی است که حتماً باید مورد رسیدگی قرار بگیرد و نباید بگذاریم که چنین حوادثی تکرار شود.روحانی تصریح کرد: آن‌هایی که در این حادثه قصور و تقصیری داشتند باید مشخص و به مردم اعلام شود چراکه حادثه دردناکی برای مردم به‌ویژه دانشگاهیان بود و به همه اعلام می‌کنیم که در غم و درد آن‌ها شریک هستیم و دولت به سهم خود تلاش می‌کند که این قبیل حوادث اتفاق نیفتد.

نقص فنی خودرو محرز است 
حبیب اله دهمرده، جبار کوچکی نژاد و فریده اولادقباد از اعضای کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس پس از عیادت از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، از محل حادثه بازدیدی به عمل آوردند. نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نقص فنی خودرو با توجه به گفت‌وگویی که با مجروحان هوشیار حادثه داشتیم، کاملا مشهود و محرز بود و همه آن‌ها به این مسئله اذعان داشتند که چند لحظه پیش از وقوع حادثه راننده اعلام کرده است که خودرو ترمز بریده و به همین دلیل تعداد زیادی از مسافران خودرو به قسمت عقب رفته‌اند لذا این مسئله را نمی‌‎توان رد کرد که خودرو نقص فنی داشته است و به همین جهت باید توضیحاتی در خصوص صلاحیت فنی خودروهای استفاده شده در دانشگاه ارائه شود.

بازداشت دو نفر 
عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات اظهار کرد: تحقیقات از مسئولان دانشگاه علوم تحقیقات آغازشده و ادامه دارد.  از ۲ متهم که شب گذشته بازداشت شدند نیز تحقیقات مفصلی صورت گرفته است.دادستان تهران با تأکید بر ضرورت توجه به هزینه پیشگیرانه برای سلامت شهروندان، تصریح کرد: امروز حوادثی رخ می‌دهد که با هزینه اندکی می‌توان از آن پیشگیری کرد، لذا واگذاری حمل‌ونقل و اقدامات جانبی و خدماتی به بخش‌های خصوصی رافع مسئولیت‌ مسئولان دولتی نخواهد بود. 
دستگاه‌هایی که خدمات را واگذار می‌کنند باید پیمانکاران را به به‌کارگیری و استفاده از امکاناتی که امنیت و سلامت شهروندان حفظ کند؛ ملزم نمایند.وی ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر کارشناسی پرونده انجام و علت حادثه روشن گردد.دادستان تهران بارد ادعای سکته راننده اتوبوس، افزود: پزشکی قانونی این موضوع را رد کرده است.

ترمز بریده
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشته است.نواب حسینی منش درباره مرگ 10 نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، اظهار کرد: در پی استعلام از سامانه سیم‌ها مشخص شد که اتوبوس واژگون شده ساخت شرکت شهاب تولید سال ۸۱ بوده است که متأسفانه بااینکه در سن فرسودگی قرار داشت اما معاینه فنی نداشته است. این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و علی‌رغم مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و بااینکه ۱۶ سال از سال تولیدش گذشته بود؛ همچنان معاینه فنی هم نداشته است. این حادثه نشان داد که دستگاه‌ها به بخشنامه استاندار بی‌توجه بودند.وی بابیان اینکه در اخبار منتشره اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد گفت: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، در معاینات فنی نقص فنی خودرو مشخص می‌شد. در یک سال گذشته حدود ۹۴۳۰  وسیله نقلیه سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که بررسی‌ها نشان داد 10 درصد از این خودروها نقص فنی داشته‌اند و اگر این خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کرد و ایراد آن مشخص می‌شد دیگر حالا شاهد مرگ 10 تن در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات نبودیم.

راننده سکته نکرده 
عضو گروه آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بااینکه جان انسان‌ها ارزشمندتر از ۷۰ میلیون هزینه بابت تعویض اتوبوس ناایمن است، گفت: اگر اتوبوس واحد علوم و تحقیقات مشکل داشته که ناخودآگاه در اتوبوس باز می‌شد یا ترمزش بریده طبیعتاً مسئولان دانشگاه در وقوع حادثه روز گذشته مقصر هستند.محمد قمی به ایرنا گفت: آن‌هایی که ناظر و شاهد بودند، می‌گویند که ما دیده‌ایم که اتوبوس حرکت‌های ناخودآگاه زیادی داشته که این منجر به سقوط شده است. ما شنیده‌ایم که ابتدا گفتند راننده سکته کرده و همین امر موجب واژگونی اتوبوس شده، چون راننده فوت کرده می‌گویند، احتمالاً راننده مقصر است؛ مثل هواپیمایی که سقوط می‌کند و با فوت خلبان، می‌گویند که مقصر سقوط، خلبان بوده است. متأسفانه راننده نیز فوت کرده، اما ظاهراً بریدن ترمز علت اصلی این حادثه بوده است.قمی بابیان اینکه باید سرویس‌های عمومی را هرچند وقت یک‌بار بازنگری کنند، گفت: باوجود چنین اتفاقاتی لازم است تمام سرویس‌های عمومی کنترل و حتی اگر لازم است، تعویض شوند تا ماشین‌های نو در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. بالاخره جان دانشجو مهم است، زیرا این‌ها سرمایه ممکنت هستند، پس دانشگاه باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشد.

جان افراد بیشتر از ۸۰ میلیون ارزش دارد
وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت اقتصادی دانشگاه آزاد مساعد و مطلوب است، اما چرا اقدام جدی جهت تعویض و بررسی وسایل حمل‌ونقل دانشجویان نکرده است؟ گفت: ما هم قبول داریم که وضع مالی دانشگاه آزاد خوب است. اگر دانشگاه بررسی و دقت لازم را انجام نداده طبیعتاً مقصر است. با توجه به اینکه دانشگاه علوم تحقیقات سربالایی و سرریزی زیادی دارد، وسایل نقلیه که در آن مکان تردد دارند، باید ازهرجهت ایمن باشد. من چندی سالی رئیس این دانشگاه بودم و هر بار که به آنجا می‌رفتم به راننده می‌گفتم که در عبور از این پیچ‌ها دقت کند.قمی تأکید کرد: جان افراد ارزشمند است و بیشتر از ۷۰،۸۰ میلیون تومان ارزش دارد که نخواهند یک اتوبوس را عوض کنند. اگر اتوبوس مشکل داشته که ناخوادگاه درش باز می‌‎شده یا ترمزش ایراد داشته، طبیعتاً مسئولان دانشگاه مقصر هستند. امیدوارم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، البته در آخرین آتش‌سوزی که دریکی از مدارس کشور رخ داد، گفته شد که امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، ولی دوباره دیدیم که مدرسه‌ای در زاهدان آتش گرفت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.