انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 20554 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۲۴ - 22:53
FATF زیر ذره بین افکار عمومی
گزارش خبری - تحلیلی ستاره صبح از :

FATF زیر ذره بین افکار عمومی

اشاره: با اجرایی شدن برجام اقدامات مقابله‌ای علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای باید در FATF نیز به تعلیق در می‌آمد که این اتفاق از سال 2015 تاکنون هرسال انجام شده است. درعین‌حال ایران از سال 2015 تاکنون بنا به درخواست FATF باید تلاش می‌کرده تا اقدامات و توصیه‌های این گروه مالی را به اجرا دربیاورد تا تعاملات کشورها در امور مالی و بانکی با ایران عادی شود. تلاش‌های ایران در بخش‌های زیادی انجام شد اما در چند بخش همچنان مشکل و مانع برای اجرای آن‌ها باقی مانده است. در نشست اخیر FATF، به ایران 4 ماه دیگر (تا فوریه 2019) فرصت داده شد تا موارد مربوطه را برای ممانعت از بازگشت به لیست سیاه FATF تکمیل کند. اما روند تکمیل فرایند موردنظر FATF علاوه بر مخالفان و دشمنان خارجی ایران، با مخالفت‌های جدی در داخل نیز مواجه شد. ازاین‌رو چند مورد باقی مانده از اجرای 40 توصیه FATF همچنان بین مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز سران سه قوا در جریان است. دولت بر تصویب فرایندهای موردنیاز برای خارج شدن نام ایران از لیست سیاه FATF تأکید دارد که برای این مسئله دلایل کارشناسی و سیاسی و فنی خود را مطرح می‌کنند. در مقابل مخالفان FATF، اصرار دولت برای تصویب لوایح چهارگانه مرتبط با اجرای FATF را برخلاف منافع ملی تحلیل می‌کنند. دولت و موافقان FATF معتقدند یکی از دلایل این اصرار و تسریع روند کار، فرصت ندادن به دشمنان و مخالفان ایران در FATF برای سنگ‌اندازی در مسیر اجرا و حفظ برجام است. آمریکا به همراه هم‌پیمانانش به‌ویژه عربستان و رژیم اسراییل و برخی کشورهای دیگر تلاش کرده‌اند تا انواع اقدامات را علیه ایران و برجام انجام دهند. تلاش برای ممانعت از خروج نام ایران از لیست سیاه FATF ازآن‌رو حائز اهمیت است که آمریکا تلاش داشته و دارد تا با بازگشت نام ایران به لیست سیاه و از سر گرفتن اقدامات مقابله‌ای، تحریم‌های یک‌جانبه هسته‌ای و غیرهسته‌ای جدید تحت عناوین اقدامات تروریستی و حقوق بشری علیه ایران را وجاهت قانونی و بین‌المللی دهد. به این شکل آمریکا می‌تواند از محل FATF یک‌بار دیگر اجماع جهانی علیه ایران را ولو کم اثر شکل دهد؛ تلاشی که در سه سال گذشته و نیز بعد از خروج یک‌جانبه از برجام تاکنون عملی نشده است. چین و روسیه که از حامیان برجام و استمرار آن هستند، از ایران خواستند تا قوانین خود را با معیارهای FATF هماهنگ کند. به عبارتی می‌توان گفت، عادی‌سازی وضعیت تعامل با FATF، یکی از پیش‌شرط‌های مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. اما یکی دیگر از دلایل تصویب لوایح چهارگانه مرتبط FATF، نگرانی ایران از ورود اعضای جدید به این گروه بود که متأسفانه باید گفت حالا اسراییل از یک عضو ناظر به عضو رسمی در FATF تبدیل شده است که نگران‌کننده است.

ستاره صبح-

منافع ملی
محسن رضایی در نشست خبری، بعد از جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بحث‌های روز مجمع مربوط به اصلاح قانون پولشویی کشور است و احتمالاً یک یا دو جلسه دیگر مجمع را به خود اختصاص می‌دهد.
وی ادامه داد: این‌که عده‌ای گفته‌اند در جمهوری اسلامی ایران قانون مبارزه با پولشویی وجود ندارد، خلاف است. دولت و مجلس فهمیده‌اند ضعف‌هایی در این قانون وجود دارد؛ بنابراین با اصلاحاتی لایحه را به مجلس ارائه دادند. ما در هیئت عالی نظارت مواردی را که مغایرت با سیاست‌های کلان کشور داشت را تشخیص دادیم و به شورای نگهبان ارسال کردیم.در جلسه این بحث را آغاز کردیم که ماده یک قانون پولشویی باید اصلاح شود. مجلس شورای اسلامی در ماده یک باید از نظر خود برگردد. ماده یک درباره  منشأ جرم است که در لایحه دولت هم نبوده و مجلس بعداً آن را اضافه کرده بود.وی تشریح کرد که عنوان مصوبه  بررسی‌شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام لایحه  اصلاح  قانون پولشویی در کشور بوده است. رضایی تأکید کرد که این قانون داخلی است و به قانون مبارزه با پولشویی که در خارج طرح‌شده ربطی ندارد. قانون مبارزه با پولشویی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام  بررسی می‌شود نه به CFT و نه به پالرمو ربطی ندارد. در حال حاضر  نمی‌توانیم درباره  CFT اظهارنظر کنیم. مصوبه  مجلس در این زمینه به دست ما نرسیده است؛ اما شما مطمئن باشید مجمع تشخیص مصلحت نظام از منافع ملی نخواهد گذشت.

تکمیل قانون پولشویی
در همین رابطه، مجید انصاری گفت: سه مورد از اشکالات شورای نگهبان مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام را که در مجلس برطرف نشده بود و نمایندگان بر آن‌ها اصرار داشتند، موردبررسی قرار گرفت و با اندک تغییراتی به تصویب رسید. این تغییرات نه‌تنها مشکلی برای قانون مربوط به پولشویی به وجود نمی‌آورد، بلکه آن را تکمیل می‌کند. نمایندگان مجلس در لوایح مربوط به پالرمو و CFT نیز در برخی موارد بر نظر خود اصرار کردند و دچار اختلاف با شورای نگهبان شدند. ازاین‌رو، باید آن موارد اختلافی در کمیسیون‌های مجمع بررسی و به تصویب رسند تا کشور از نظر FATF با مشکلی مواجه نشود.

دفاع از شرع مقدس
عباسعلی کدخدایی درباره رفت‌وآمد مصوبات بین مجلس و شورای نگهبان و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از چهار مصوبه‌ای که ضمن توافق وزیر اسبق اقتصاد با مقامات FATF در آن برنامه اقدام چهل‌ویک بندی حاصل شده بود، مربوط به دو اصلاح دو قانون داخلی و دو کنوانسیون بود. اشکالات شورای نگهبان مربوط به اصلاح قانون مبارزه پولشویی رفع شد، ولی اشکالات هیئت نظارت مجمع تشخیص حل نشده بود و به مجمع رفت. مجمع تشخیص قرار است درباره پالرمو نظر بدهد. مصوبه مربوط به CFT همچنان میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است. اخیراً آماری داده‌اند که حدود ۱۳۰، ۱۴۰ مورد اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان وجود داشته که به مجمع رفته است. پس ایرادات شورای نگهبان به این مصوبات جدید نیست. شورای نگهبان هم بر اساس قانون باید اگر مصوبه‌ای ایراد دارد، باید بگیرد و نمی‌شود چشم‌پوشی کند. بررسی مصلحت بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. درباره CFT می‌گویند بر اساس ضرورت‌ها است. شورای نگهبان نمی‌گوید الزام است یا خیر بلکه می‌گوید روند عضویت دارای اشکال حقوقی است. چطور درباره پالرمو و قانون مبارزه با تروریسم، ایرادات شورای نگهبان برطرف شد؟ پس نمی‌توان گفت رویکرد شورای نگهبان سیاسی است.این حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه CFT چند پیوست دارد که سه کنوانسیون مربوط به قبل از انقلاب است و فقها به همین خاطر گفته‌اند، بعداً درباره آن‌ها اظهارنظر می‌کنیم، اظهار داشت: شورای نگهبان جای مجمع و مجلس ننشسته است؛ بلکه جای خود نشسته است و جای خود را سفت گرفته است. شورای نگهبان می‌گوید تصویب این کنوانسیون خلاف موازین شرعی و منافع ملی است. وظیفه شورای نگهبان دفاع از شرع مقدس است، اما اگر این مصوبات در مجمع تشخیص تصویب شد، به‌طور اولی، شورای نگهبان هم آن را می‌پذیرد.

جلوگیری از اختلاف
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور درباره مخالفان پیوستن به گروه اقدام ویژه مال (FATF) گفت: نباید FATF  به موضوع اختلافی در کشور تبدیل شود.بخش اعظمی از منتقدان به CFT و FATF کسانی هستند که دید واقع‌گرایانه دارند. کما این‌که نگاه‌های توأم با انتقاد نسبت به FATF بعد از برجام جدی شد؛ چون حق ایرانی‌ها به‌صورت آشکار در برجام نادیده گرفته شد. برجام از توافقات بین‌المللی ایران بعد از انقلاب بود که با بازیگران مختلف و در رأس آن آمریکا منعقد گردید. آمریکا در برجام نشان داد که اعتماد به این کشور نتیجه لازم را نداد. آمریکا کارشکنی کرد و از طرف دیگر کشورهای دیگر به‌خصوص اروپایی‌ها هم به‌تنهایی نتوانستند کاری انجام دهند. بر این اساس دلیلی ندارد موضوعی که دارای راهکار قانون‌گذاری است، تبدیل به امر اختلافی شود. رئیس‌جمهور نباید در قبال این مسائل وارد فضای اختلافی شود و به گونه تحقیرآمیز با منتقدان رفتار شود. منتقدان نظرات خاص خود را دارند که باید آن‌ها را قانع کرد نه این‌که با آن‌ها با تحقیر صحبت کرد. نشنیده‌ام که تاکنون کسی بگوید با FATF اسلام زیر سؤال می‌رود، ولی این را می‌دانم که نقادان نسبت به امنیت و منافع ملی دغدغه داشتند که ما هم با همین نگاه یکسری شروط و حق تحفظ‌ها را در CFT لحاظ کردیم تا این دغدغه‌ها رفع شود.

توجیه یافتن تحریم‌ها
محمود صادقی عصر امروز در نشست «ایران و لوایح چهارگانه (FATF)» که در تالار عدالت دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزادیخواه برگزار شد، گفت: مطابق توصیه‌های FATF باید چهار اقدام در حوزه قانون‌گذاری تا بهمن ۹۶ انجام می‌دادیم که شامل اصلاح قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی و همچنین عضویت در کنوانسیون پالرمو و CFT می‌شود.عدم تصویب این کنوانسیون به معنای همکاری کشورها با تروریسم است و پیوستن با این کنوانسیون اتهامات آمریکا علیه ایران را رد می‌کند. عدم پیوستن ایران موجب وجاهت اتهامات آمریکا علیه ایران و توجیه یافتن تحریم‌ها می‌شود.
در هیچ کجای این کنوانسیون نیامده است که این سند شرط پذیر نیست. ۶۳ کشور هم حق شرط گذاشته‌اند و موادی از این کنوانسیون هم حق شرط را پذیرفته است. از طرفی، اعتراض به حق شرط به معنای بی‌اعتباری آن نیست و بر اساس کنوانسیون معاهدات وین، اگر کشوری به حق شرط اعتراض کند، مفاد آن ماده اجرایی نمی‌شود.در خصوص ماده شش این کنوانسیون که درباره تروریسم است، در همه اسناد مربوط تروریسم تکرار شده است و همه مقامات ما هم گفته‌اند همه اشکال تروریسم محکوم است.این کنوانسیون حق داوری را به دیوان لاهه ارجاع داده است، ولی خود کنوانسیون کشورها را برای حق تحفظ مختار کرده است.وی ادامه داد: ایران بیشترین تقابل را با داعش، القاعده و النصره و شریان‌های مالی‌اش دارد، ولی در دنیا به‌گونه‌ای تبلیغ می‌شود که ایران حامی تروریست‌ها است. جای تأسف است که هزینه زیادی در مبارزه با تروریسم می‌پردازیم، ولی این‌گونه تبلیغ می‌شود که حامی و همکار تروریست‌ها هستیم.رئیس فراکسیون شفافیت با بیان اینکه شورای نگهبان ۲۲ ایراد گرفته است که برخی از آن‌ها اصلاح شد، تصریح کرد: برخی از ایرادات شورای نگهبان مربوط به متن کنوانسیون است که قابل‌تغییر نیست. یا ما باید بپذیریم یا آنکه نپذیریم. یکی از ایرادات شورا این است که حق تحفظ مجلس مبنی بر اینکه گروه‌های رهایی‌بخش، تروریستی نیستند، را خلاف شرع دانسته که خالی از دقت است. از طرفی، شورای نگهبان وارد کارکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام شده و می‌گوید پیوستن ایران به نفع مصلحت و منافع ملی نیست.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.