انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بیشتر
کد خبر: 20548 | تاریخ : ۱۳۹۷/۹/۱۹ - 21:36

ستاره صبح-

دکتر مهدی پازوکی- اقتصاددان

بودجه متشکل از هزینه‌ها و خرج‌های دولت است. در بخش درآمدهای بودجه مهم‌ترین منبع درآمدی دولت یکی نفت و دیگری مالیات است. اکنون با توجه به تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی، مالیات مهم‌ترین منبع درآمدی دولت به حساب می‌آید، اما معنایش آن نیست که نرخ مالیات باید افزایش یابد. نویسنده با افزایش نرخ مالیات در اقتصاد ایران مخالف است؛ چراکه این افزایش باعث تشدید رکود در اقتصاد می‌شود. در نتیجه باید برای آنکه درآمدهای مالیاتی دولت افزایش یابد دو کار عمده در دستور دولت قرار گیرد که هم به سود بودجه دولتی و هم به سود عدالت اجتماعی باشد. ابتدا باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. ایران یکی از کشورهایی است که فرار مالیاتی زیاد دارد. برای مثال نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که یک شاخص بین‌المللی اقتصادی است در ایران حدود 7.5 درصد می‌باشد، در حالی که همین شاخص در کشورهای همسایه ایران ازجمله ترکیه حدود 20 درصد و در کشورهای اسکاندیناوی حدود 50 درصد است. برای این کار نیاز به طراحی یک سیستم مالیاتی کارآمد، برخورد علمی و کارشناسی و استفاده از تجارب بشری خصوصاً تجربه کشورهای توسعه‌یافته است. امروز نمی‌توان با روش سنتی درآمد مالیاتی را افزایش داد و جلوی فرار مالیاتی را نیز گرفت. دوم اینکه معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل رسانده شود. نویسنده با معافیت هر فرد یا نهادی که در کشور درآمد دارد مخالف است. در بخش درآمدها باید گستره مالیاتی افزایش یابد، یعنی جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و معافیت‌های مالیاتی به حداقل برسد و تنها برای مناطق محروم اگر بخش خصوصی در بخش تولید قصد فعالیت دارد نرخ مالیات صفر در نظر گرفته شود. مخارج دولت از دو بخش عمرانی و جاری تشکیل می‌شود. در بخش بودجه جاری باید هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌ها کاهش یابد. در این بخش دولت به تنهایی توانایی ندارد، بلکه مجموع حاکمیت به ویژه مجلس نقش اصلی در کاهش مخارج دارد. هر فرد و نهادی که در کشور پول و منابع در اختیارش قرار می‌گیرد باید گزارش عملکردش را ارائه دهد. برای نمونه ستاد انقلاب فرهنگی را با حداکثر 20 کارمند می‌توان اداره کرد؛ چراکه قرار نیست در این نهاد قانون برای کشور و مجلس وضع کنند. در تشکیلات این نهاد 13 اداره کل وجود دارد و انگار یک وزارتخانه است. امروز به ستاد انقلاب فرهنگی بالغ بر 50 هزار میلیون تومان اعتبار تعلق می‌گیرد. این در حالی است که اعضای ستاد انقلاب فرهنگی حقوق‌شان را از جای دیگری دریافت می‌کنند. اگر بخشی از بودجه ستاد انقلاب فرهنگی به آموزش‌وپرورش زاهدان تعلق گیرد، مشکلات مردم محروم این منطقه از کشور حل می‌شود. چنین نهادهایی در کشور کم نیستند، مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از آن‌هاست. زمانی که به رقم بودجه‌ای که برای این نهاد در نظر گرفته می‌شود و در عین حال به شرح وظایف این نهاد نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که بخش مهمی از بودجه کشور در جاهایی صرف می‌شود که ضرورتی ندارند، در حالی که همین منابع می‌توانند در بخش‌های دیگر مشکلات مردم و کشور را حل کنند. باید پذیرفت که در شرایط جنگ اقتصادی از هر ججای که می‌شود باید هزینه‌ها را کاهش داد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.