انتخاب تاریخ:   /  /   
کد خبر: 20432 | تاریخ : ۱۳۹۷/۷/۲۷ - 21:59

ستاره صبح-

علی صالح آبادی-مدیر مسئول

پرسش این است که چگونه می‌شود به فرودستان جامعه که گرانی قدرت خرید آن‌ها را کاهش داده و می‌دهد کمک کرد. نویسنده در این نوشتار تلاش می‌کند راهکار درونی برای کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه پیشنهاد کند. قیمت کالا و انرژی در ایران ارزان و در کشورهای دیگر، گران است،‌ این فرایند افراد و قاچاقچیان را به وسوسه می‌اندازد تا کالای ارزان ایرانی را خریده و از این‌سوی مرز به آن‌سوی مرز برده و سود کلان به دست آورند.اکنون روزانه حدود ۹۵ تا 105 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که حدود ۲۰ میلیون لیتر آن به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین قاچاق می‌شود. این فرآیند معنایش این است که از یارانه‌ای که متعلق به مردم است، اتباع کشورهای دیگر و دلال‌ها بهره می‌برند و در مقابل ایرانی‌ها فقیرتر می‌شوند. بدتر آنکه در درون کشور هم هرکس ثروت بیشتری دارد، سهم بیشتری از یارانه می‌برد. چون این افراد دارای چند خودرو هستند و از بنزین بیشتر یارانه‌ای استفاده می‌کنند، در مقابل افرادی هستند که فاقد خودرو هستند و یارانه این افراد به جیب پولدارها می‌رود آیا این فرآیند با عدالت سازگار است؟ واضح است که این سیکل معیوب، در تضاد با اصل عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی است که اصول ۲، ۳، ۳۴، ۱۹، ۲۰ و ۱۰۷ قانون اساسی به آن تأکید کرده است.بهای هر لیتر بنزین در ایران اکنون حدود ۸ سنت و در افغانستان 75 سنت و در ترکیه نزدیک به ۲ دلار است. به همین دلیل مصرف بنزین در ایران حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز است، در ترکیه به دلیل بالا بودن قیمت مصرف بنزین حدود ۸ میلیون لیتر در روز است یعنی حدود 90 میلیون لیتر کمتر از ایران! کاهش مصرف بنزین و گازوئیل علاوه بر صرفه‌جویی ارزی به بهبود محیط‌زیست در شهرهای ترکیه کمک کرده است زیرا هوای شهرهای این کشور به آلودگی شهرهای ایران نیستند. این در حالی است که جمعیت ترکیه با ایران برابر است. نکته قابل‌تأمل اینکه در ایران به دلیل ارزان بودن قیمت 12 برابر ترکیه بنزین مصرف می‌شود!این تفاوت معنادار میان مصرف سوخت در دو کشوری که شرایط، اقلیم، وسعت نزدیک به هم و جمعیت نزدیک به هم دارند، حاصل سوء مدیریت در تخصیص یارانه است. امری که باعث شده تا طی ۵ سال گذشته ۷ میلیارد دلار بنزین از ایران قاچاق شود و طی ۳ ماه گذشته نیز حدود یک میلیارد لیتر بنزین از ایران قاچاق شده است. (روزنامه اطلاعات، ۲۱ مهر 97 )پرسش این است که چه باید کرد؟ مردم از افزایش بهای سوخت نگران‌اند. نگرانی ازآن‌روست که می‌پندارند افزایش بهای سوخت بر شاخص تورم اثر می‌گذارد و قیمت کالاها و خدمات نیز گران می‌شود؛ بنابراین باید از یک‌سو، جلو مصرف ویرانگر و قاچاق سوخت گرفته شود و از سوی دیگر، نگرانی مردم با ادله و استدلال و اینکه گران شدن بنزین به نفعشان است نه به ضررشان رفع شود.راهکار دستیابی به این دو هدف، تخصیص سهمیه‌ای معین به افراد باقیمت یارانه‌ای و افزایش قیمت سوخت به‌طور عام و واقعی کردن قیمت بنزین و گازوئیل و هزینه کردن مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش این دو به قیمت آزاد و در زیرساخت‌های کشور و کمک بلاعوض به دهک‌های پایین جامعه است.این کار نیز با دو روش قابل‌اجراست؛‌ روش اول تخصیص سهمیه سوخت ارزان و روش دوم پرداخت نقدی مابه‌التفاوت بهای میزان معینی از سوخت. هر دو راه قابل‌اجراست و تنها عزم، جسارت و اراده می‌خواهد که در حال حاضر عزم آن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.