انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
جان مک‌کین، سناتور برجسته جمهوری‌خواه درگذشت
ناگفته‌های مذاکرات هسته‌ای
نطق‌های صریح و بی‌پرده
آدرس غلط ندهید؛ همه‌چیز از ۵ دی ۹۶ شروع شد
رفع فیلتر از توئیتر
عراقی ها قدرناشناسند
سیاست پولی درمقابله با جنگ اقتصادی
حاشیه‌های دادگاه اسفندیار رحیم مشایی
دو راهکار مقابله با تحریم‌ها
تحلیل سؤال از رئیس‌جمهور
چند نکته درباره منع به کارگیری بازنشستگان
تیغ نظارت برای دفاع از حقوق ملت
یک‌شنبه؛ سه‌شنبه خطابه
اتهام به شخصیت‌های ملی مردم را ناامید می‌کند
ارز و سکه در سراشیبی قیمت
وضعیت فروش نفت چه می‌شود
در انتظار صدور رأی لاهه
بررسی حقوقی سؤال از رئیس‌جمهور
اصلاح طلبان رأی مردم را معامله نمی‌کنند
چرا حکمرانی حزبی نداریم؟
نمایندگان درد و آلام مردم را نمایندگی نمی کنند
چه‌کسی پاسخگو باشد؛ عاملان تحریم یا برجام
راه حل مشکلات، سیاسی است، نه اقتصادی
سایه سیاست بر اقتصاد
واکنش رئیس قوه قضاییه به بست نشینی
ناگفته های روحانی از جلسه 6 شهریور مجلس
خواست ملت با همه‌پرسی
فکر می‌کردیم ایران نقض‌کننده برجام باشد
رفتار پوپولیسیتی پارلمان
جنگ توأمان اقتصادی و سیاسی
روایت یک نماینده اصولگرا از ضعف قوه مقننه
حذف یارانه انرژی ؛کاهش مصرف ومقابله با قاچاق
جایگزینی مدیران جوان به جای بازنشسته‌ها
محرومیت افراد از مسئولیت‌ها با گزینش‌های کذایی‌
روسیه؛ متحد استراتژیک یا رفیق فریبنده؟
پیوند سوداگران قدرت به مخالفان دولت
چرا همه اعضای کابینه مسئول‌اند؟
بیشتر
کد خبر: 20237 | تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۱۷ - 10:22

ستاره صبح-روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک برجام برای بحث در زمینه ارائه بسته اقتصادی اروپا به ایران در سطح وزرا در وین، پایتخت اتریش برگزار شد. نکته‌ای که باید دو طرف ایران و اروپائی به آن توجه داشته باشند، حاکمیتِ دید واقع‌بینانه به رویکردها، امکانات، ظرفیت‌ها و اهداف یکدیگر است. ایران باید نسبت به وضعیت موجود، یعنی مشکلات اروپا و ترامپ با یکدیگر، امکانات اروپا برای حمایت از برجام بدون ترامپ و فشارهایی که بر اقتصاد اروپا وجود دارد واقع‌بین باشد. در مقابل نیز اروپا هم نباید فراموش کند که برجام به عنوان یک فضای جدید تنفسی در سیاست خارجی ایران انتخاب شد تا ایران رویکرد جدید برای تعامل با جامعه جهانی را در پیش گیرد. فضایی که هم امکان تعامل ویژه با دنیا را برای کشور فراهم می‌آورد و هم کشورهای دنیا و منطقه و مخصوصا اروپا که حلقه اول آسیب‌پذیر تحولات امنیتی خاورمیانه است می‌توانند از ظرفیت‌های مسئولیت‌پذیر ایران برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه استفاده کنند. پس اروپایی‌ها نیز باید قدرشناس این فضا باشند و تلاش کنند ایران در مسیر برجام باقی مانده و مسیری را که کره‌شمالی در سال‌های گذشته طی کرده بود انتخاب نکند. روند جدید سیاست خارجی ایران در زمینه تعامل با جامعه‌جهانی و سرمایه‌گذاری ایران در مسائل خاورمیانه و سوریه و تلاش‌هایی که برای برقراری ثبات و امنیت در قالب مبارزه با تروریسم مبذول داشته منجر به کاهش بسیاری از معضلات اروپا شده است که باید مورد توجه اروپایی‌ها باشد و آن‌ها نیز با دیدی واقع‌بین برای حفظ برجام تلاش کنند. اگرچه دست‌اندرکاران سیاست خارجی ایران آگاه هستند که: 1. اروپا به دلیل وابستگی اقتصادی و امنیتی به آمریکا نمی‌تواند به طور صددرصدی با اقدامات یکجانبه‌گرایانه ترامپ مخالفت کند 2. اروپا و آمریکا مشکلات عدیده‌ای با یکدیگر دارند، اما نمی‌توانند این مشکلات را به نفع مشکلات ترامپ با ایران حل کنند، بلکه آن‌ها سعی دارند مشکلات فی‌مابین را به روش خود حل کنند. حداقل انتظار از اروپا این است که با استفاده از حداقل توانمندی‌هایی که دارد اجازه ندهد برجام که حاصل کار 12 سال مذاکره میان چندین کشور است توسط یک تصمیم بدون پشتوانه و تنها برای تحقق شعارهای انتخاباتی یا پاسخگویی به لابی صهیونیستی از سوی ترامپ از میان برود. برجام ظرفیتی است که اگر مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است به صورت یک مبنای تئوریک و یا عملیاتی بتواند در زمینه‌های دیگر نیز همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را رقم زند؛ بنابراین برجام می‌تواند الگویی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه باشد. این‌که یک قدرت منطقه‌ای توانسته با قدرت‌های اروپایی به تفاهم برسد، این تفاهم می‌تواند الگویی برای حل مشکلات دیگر مناطق جهان هم باشد. پس ایران و اروپا باید با صبر، حوصله و کار مستمر کارشناسی در حوزه مختلف و از جمله تجاری و مالی ظرفیت‌هایی که دارا هستند به کار گیرند تا برجام با وجود خروج آمریکا از برجام نیز با ظرفیت‌سازی جدید محقق شود. به‌طور مثال آنگونه که در مذاکرات روز جمعه بسته‌ای که اتحادیه اروپا به ایران ارائه کرده و بنابر آنچه در رسانه‌ها در ارتباط با این بسته پیشنهادی درز کرده، به نظر می‌رسد انتظارات ایران را تأمین نکرده است. مذاکرات تلفنی رئیس‌جمهور با مسئولان آلمان و فرانسه، مصاحبه‌های وزرای خارجه دو کشور و زمان کوتاه جلسه کمیسیون مشترک برجام و همچنین عدم وجود یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک میان مسئولان ایرانی و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که درمجموع ایران از آنچه در بسته آمده رضایت کامل ندارد و بیشتر به دنبال نحوه اجرایی شدن و تضمین عملیاتی شدن پیشنهاداتی است که در این بسته مطرح است. از سوی دیگر آنگونه که وزیر خارجه فرانسه گفته است: پیشنهاداتی که در بسته اروپا مطرح است در ماه نوامبر اجرایی خواهند شد. از این سخن می‌توان تفاسیر مختلفی کرد. ممکن است اروپا با توجه به آنکه انتخابات میان ‌دوره‌ای کنگره آمریکا در این ماه برگزار می‌شود، منتظر است تا نتایج آن و سرنوشت ترامپ و موقعیت آتی حزب دموکرات برای مخالفت با تصمیمات یکجانبه ترامپ مشخص شود یا از آنجا که ماه نوامبر فاصله میان دو تحریمی است که ترامپ می‌خواهد اجرایی کند، سعی دارد برنامه‌های اجرایی اروپا را طبق این احتمالات برای افزایش قدرت چانه‌زنی در مقابل ایران و اخذ امتیاز بیشتر به میزان تأثیر‌گذاری این تحریم‌های مرحله اول اجرایی کند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.