انتخاب تاریخ:   /  /   
آخرین خبرها پربیننده‌ترین خبرها
بودجه 1400 رد شد
ابعاد قانونی توهین به رئیس‌جمهور
ضرورت بازسازی و احیای زندان‌های تخریب شده قزل حصاز و قصر
پیامد رفتارهای خودسرانه
زندان‌های تخریب شده قزل حصار و قصر را احیا کنید
استقبال اصلاح‌طلبان؛ مخالفت اصولگرایان
جزئیات دیدار دوساعته سردار سلیمانی با پوتین
توافق دولت با آژانس هوشمندانه‌ بود
نادران: مدرک مهرداد بذرپاش جعلی است!
نمایندگان کارت زرد گرفتند
ناکارآمدی و انتخابات 1400
کمک به سرمایه گذاری؛ توسعه و اشتغال
غریب آبادی: نصب سانتریفیوژهای جدید در نطنز و فردو
نمایندگان مجلس یازدهم؛ با مردم یا بر مردم؟
چرا سفر قالیباف به روسیه جنجالی شد؟
آیا سفر رئیس مجلس به مسکو منافعی برای کشور دارد یا خیر؟
فرصت دیپلماسی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا
رفتار شتاب‌زده مجلس، احیای برجام را پیچیده کرده است
خطر موج چهارم کرونا در کمین ایرانیان
سیاست موازنه بایدن در قبال اسرائیل، عربستان و ایران
میانجیگری رئیس‌جمهور فرانسه بین ایران وآمریکا
چرا ایالات‌متحده اسرائیل را به سنتکام اضافه كرد؟
واکنش‌ها به کاندیداتوری نظامیان
احتمال احیای تنش در منطقه بر سر فعالیت هسته‌ای ایران
هزینه‌ی نپیوستن به FATF و عدم احیای برجام، برای اقشار محروم جامعه
آیا بایدن بر سر توافق هسته‌ای ایران اقدام به خودکشی دیپلماتیک می‌کند؟
تازه ترین گمانه زنی ها درباره امکان بازگشت برجام
مجلس نباید بحران سومی بر دو بحران تحریم و کرونا بیفزاید
برداشتن تحریم‌ها
واکنش به توهین به رئیس جمهور و بیانیه پایانی راهپیمایی 22 بهمن
سرنوشت لایحه نظارت بر انتخابات چه شد؟
امکان توافق بین ایران و آمریکا از بین نرفته است
روز داغ تهران
مصوبه حذف انتشار آگهی‌های دولتی در روزنامه‌ها خلاف قانون و باید جلوی آن گرفته شود
حاشیه‌های سفر قالیباف به روسیه و شعار ناشیانه «مرگ بر روحانی»
بی‌سامانی سیاسی باید درمان شود
سیدحسن خمینی: متحجرین دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته‌اند
ظریف علاقه‌مند به بازگشت آمریکا به برجام
شوک به جامعه مطبوعات!
رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در اقیانوس هند
غیرقابل اجرا بودن سیاست آمریکا در مورد ایران و روسیه
مزیت های خط لوله دوستی ایران ، عراق و سوریه
اختلاف دولت و مجلس نباید منجر به دوصدایی شود
زمان‌بندی برای اجرای مصوبه مجلس، جعل قانون نیست!
تلاش عربستان، اسرائیل و امارات برای شکست برجام
تندروی نمایندگان نتیجه نداد
علائم حیاتی احیای برجام باوجود کارشکنی‌های مخالفان
ایالات متحده آماده بازگشت به میز مذاکره برجام
مشکل کشور‌های منطقه‌ با برجام
پشت صحنه حمله پنتاگون به شرق سوریه چیست؟
بیشتر
کد خبر: 103513 | تاریخ : ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - 23:59

ستاره صبح-

کشور نیازمند تجدید ساختار و تغییری جدی به ویژه در حوزه دولت است. اگر روحانی این کار را بتواند در مدت زمان باقی‌مانده انجام دهد، می‌تواند از چراغ سبز دیپلماتیک که در عرصه دنیا شکل‌گرفته است، استفاده لازم را ببرد و اگر نتواند این کار را انجام دهد، باید منتظر اقدام دولت جدید بمانیم. 
کشور نیازمند حکمرانی خوب
 (good govermance) است. تا هنگامی‌که چنین حکمرانی‌ای شکل نگیرد، دول تنها وقت و انرژی مردم را تلف می‌کنند و شاخص‌های مختلف توسعه‌ای و امنیت ذهنی مردم کاهش پیدا می‌کند. دلیل صحبت از حکمرانی خوب این است که این حکمرانی، الگوی آن دسته از کشورهایی است که دولت در حوزه‌های مختلف توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... آن، تنیده شده است. این تنیدگی موجب خارج نشدن دولت از این عرصه‌ها می‌شود. بنابراین، بخش اعظم مشکلات، به ویژه مشکلات مردم، ناشی از حضور دولت است.  در چنین موقعیتی، دو مشکل پیش می‌آید. یکی رانت در حوزه مدیریتی و دوم، پوپولیسم در حوزه رابطه دولت با مردم.  رانت درجایی شکل می‌گیرد که دولت به جای رفع مشکلات مردم، سامان‌هایی قانونی و مقرراتی را شکل می‌دهد که عملاً گروه‌های قدرت به ویژه گروه‌های مفسد اقتصادی و فاسدان یقه سفید (افرادی که پایگاه خودشان را در جامعه دارند و هیچ‌کس نیز کاری به کارشان ندارد و بگیر و به بندهای مربوط به مفاسد اقتصادی به‌گونه‌ای است که آسیبی به منافع رانت‌خواران بزرگ نمی‌زند)؛ در جامعه فرصت رشد پیدا می‌کنند.  آفت دوم در حوزه رابطه با مردم؛ پوپولیسم است، یعنی جایی که دولت‌ها، سیاست‌های توسعه‌ای را تحت‌الشعاع پوپولیسم و شعارهای عام‌گرایانِ قرار می‌دهند. در شرایطی مانند رای‌آوری و حمایت‌های عمومی از آن‌ها، این روش پاسخ می‌دهد اما آفتی برای توسعه کشور است. 

دولت حداقلی 
بهتر است در حوزه‌های مختلف سیاست، اقتصاد و...، دولت حداقل باشد اما به دلیل این‌که این‌گونه نیست، باید برای آن، نسخه‌ای پیچید و نسخه‌ای که در این شرایط شکل می‌گیرد، حکمرانی خوب است. باید دولت درجایی دخالت کند که نتیجه بهینه داشته باشد. یعنی در راستای منافع ملت که در قوانین برنامه توسعه، در احکام، ارقام و پیش‌بینی‌های قوانین برنامه‌های توسعه و فراتر از آن چشم‌انداز، در ارقام بودجه‌ای، نقش دولت، نقشی بهینه باشد. حکمرانی خوبی که نیاز جامعه ما است، حضور بهینه دولت را در توسعه به ارمغان می‌آورد. 

برای حکمرانی خوب چه کارهایی باید انجام داد؟
نخستین اقدام این است که دولت باید از اختیارات قانونی خودش دفاع کند. متأسفانه ما در ایران با پدیده‌ای به نام دولت سست مواجه هستیم. دولت سست، دولتی آن‌چنان ضعیف است که حتی از اختیارات خودش نیز نمی‌تواند استفاده کند و این ناشی از ضعف اراده سیاستمداران دولت ما از رئیس‌جمهوری تا سیاستمداران در حوزه‌های مختلف است. به عبارت دیگر، سیاستمداران کوچک، با کوچک کردن و بی‌اراده کردن خود، به جای دفاع از اختیارات خود و قدم در راه توسعه گذاشتن، تنها بر کرسی و مناسب خود چسبیده‌اند. 
بنابراین، سیاستمداران و دولتمردانی که خود را ضعیف تعریف کرده‌ و نان ضعف و کُرنِش خود را می‌خورند، نمی‌توانند کشور را نجات دهند. متأسفانه افرادی که امروز از آن‌ها به عنوان کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده یاد می‌شود، تقریباً افرادی هستند که دولتشان، دولتی سست خواهد شد. زیرا خودشان سیاست‌مداران سستی هستند. به عبارتی، آن‌ها افرادی هستند که در مقابل گرفته شدن اختیارات قانونی دولت‌ها و قلمروهای مدیریتی خود درگذشته، به نهادهای خاصی اختیارهای قانونی خود را واگذار کرده‌اند و به دلیل امتیاز خوبی که دادند که در عرصه سیاست باقی‌مانده‌اند.   بنابراین، باید سیاستمداری مقتدر در عرصه سیاست حضور پیداکرده و دولت مقتدری که از ابتدا اختیارات قانونی خودش را احیا کند که نوعی اراده سیاسی در دولتش شکل بگیرد. 

توسعه هدف اصلی 
دومین بحث در حکمرانی خوب، این است که هدف اصلی، توسعه باشد. مشکل کشور ما توسعه است. درواقع، در این موقعیت، شایسته‌سالاری نیز به این‌گونه حاکم می‌شود که افرادی که کارنامه و برنامه‌های توسعه‌ای داشته باشند، تبدیل به مدیران دولت با اختیاراتی می‌شوند. نه آن‌هایی که خوب سخنرانی کرده، امتیازات سیاسی خوب داده یا نوچه‌های سیاسی در جناح‌های سیاسی هستند. چه بسیار فرصت‌های کشور که به پای شعارهای سیاسی خارجی و داخلی فدا شده است. 
اصل سوم این است که برنامه و پنلی برای دولت شکل بگیرد که توسعه باشد تا در قالب آن نیز، تنها رفع مشکلات اقتصادی مردم و استفاده از فرصت‌های توسعه کشور در دستور کار قرار بگیرد. حتی در حوزه‌ سیاست خارجی نیز اگر رفتار ضد توسعه‌ای وجود دارد، باید از بین برود. این کار، شبیه کاری است که چین انجام داد که از ۱۹۶۰ و ۱۹۵۰، بنیان توسعه‌ای را گذاشت و همه چیز را در قالب آن شکل داد و توجیه کرد. 

 شفافیت
اصل چهارم، وجود شفافیت است. چه دولت در شرایط کنونی و چه دولت آینده، نیازمند شفافیت است. دولتی که برنامه‌ها، دخل‌وخرج‌هایش مشخص باشد. زیرا مردم حق دارند که بدانند این پول‌ها کجا هزینه می‌شود؛ برخی افراد، قدرتشان ناشی از توان و ظرفیتشان ناشی از پنهان‌کاری است. افرادی که تخلفات دیگران را پنهان می‌کنند، افرادی هستند که مناسب سیاسی خود را حفظ می‌کنند.
دولت خوب، یک حکمرانی سالم دارد. متأسفانه بسیاری از ویژگی‌هایی که برشمرده شد، در زمان مرحوم ‌هاشمی‌رفسنجانی وجود داشت اما گروه‌های مالی اقتصادی از گروه‌های خانوادگی، تا گروه‌های جناحی و رانت‌های اقتصادی، اراده شکل‌گرفته برای حکمرانی خوب را از بین برده و کشور را دچار آفت فساد کرد که تاکنون نیز سیاست‌های مقابله با فساد جواب نداده‌اند. لذا چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید صراحتاً افرادی را که کوچک‌ترین شائبه فساد در آن‌ها وجود دارد را به کار نگرفته و اگر فردی در یک رفتار شفاف، کوچک‌ترین فسادی رخ داد، بلافاصله دولت پیش از اقدام قضایی، اقدام مدیریتی کند.
 خطر پوپولیسم
موضوع بعد، پرهیز از پوپولیسم است. آفتی که دولت احمدی‌نژاد را گرفتار کرد و بسیاری از سیاست‌های توسعه‌ای کشور فدای پوپولیسم شد. به‌عنوان‌مثال، قانون یارانه و بیش از ۷۰۰میلیارد دلار پول نفت که می‌توانست در راه توسعه مصرف شود، گرفتار پوپولیسم شده و صرف تورم و نقدینگی شد. دولت آینده باید شاخص‌های توسعه را پیش برده و تنها به دنبال رأی جمع کردن نباشد. 
شاخص دیگری که در بحث حکمرانی خوب باید بر آن تأکید کرد، شاخص جوان‌سازی دولت است. متأسفانه ما با حلقه ویران‌کننده نخبگان بی‌سواد و دارای کارنامه‌های ضعیف در حوزه‌های مدیریتی مواجه هستیم. حال مردم از اسامی‌ای که برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود، به هم می‌خورد. تاریخ ایران مملو از اشتباهات مدیریتی آن‌ها است که هیچ کدام‌شان نیز تاوان این اشتباهات را نداده‌ و ملت به جای آن‌ها این تاوان را داده‌اند.
هرچند قوا باید در شرایط باقی‌مانده با یکدیگر همکاری کنند اما از حداقل فرصت‌ها باید برای چینش یک برنامه توسعه‌ای مقتدر استفاده کرد که بعید است عمر دولت به این موضوع قد بدهد، به ویژه این‌که دولت روحانی، دولتی سست است و توان این کار را ندارد اما نیازمند چنین شرایطی برای آینده هستیم. پوپولیسم می‌تواند آفت سیاست دولت آینده است. 
دنیا به برجام و دیپلماسی روی خوش نشان داده است. در چنین شرایطی، نباید منافع ملت، قربانی شعارهای تند سیاسی شود. از هر فرصتی برای تحریم کشور باید جلوگیری شود. درحالی‌که کشورهای عربستان و رژیم صهیونیستی در پی این هستند که حداقل شباهت‌هایی را بین دولت بایدن و سیاست‌مداران خودشان پیداکرده و آن را بنیان رفتاری تازه و توجیه مناسبات منفی گذشته با ترامپ قرار دهند، در ایران، عده‌ای با ذره‌بین در پی پیدا کردن خطوط گسل و اختلاف با دولت بایدن هستند که تا این خطوط اختلاف را فربه و شکاف‌ها را جدی‌تر و خطرناک تا فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرند. 
 ما باید بپذیریم که تمام کشورهایی دنیا که از الگوی حکمرانی خوب نتیجه گرفته‌اند، یک اصلی را در چشم‌اندازهای توسعه‌شان به نام رابطه مسالمت‌آمیز یا تعامل سازنده با دنیا شکل داده‌اند. اصلی که در چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران هم تأکید شده است که با تعامل سازنده قدرت اول منطقه در بین ۲۶ کشور خواهد بود. 
در کشور ما، آن چیز که لازمه حکمرانی خوب بود، هیچ‌وقت اجرا نشد و درواقع به عاملی برای سخنرانی‌های تند و افراطی سیاستمداران مختلف شد. 
منبع: خبر آنلاین

modiseh سرویس مدرسه

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.