انتخاب تاریخ:   /  /   
کد خبر: 10049 | تاریخ : ۱۳۹۶/۶/۲۲ - 17:33
ورود مشکوک!
جزئیات یک پرونده قاچاق پوشاک

ورود مشکوک!

ورود روزانه ۱۰ هزار محموله مشکوک به گمرکات

ستاره صبح-امیر داداشی - تا همین چند سال پیش گمرکات کشور به صورت دستی کنترل می‌شدند و گاه ورود و خروج کالا بدون ثبت انجام می‌گرفت. همچنین به دلیل دخالت‌ انسانی، بعضاً زد و بندهایی نیز اتفاق می‌افتاد که فساد را گسترش می‌داد. مسئولان دولت یازدهم با راه‌اندازی سامانۀ جامع گمرکی تا حد زیادی از نقش گمرک‌های کشور در قاچاق کالا کاسته اند. بر این اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه‌های گمرک نشان می‌دهد روزانه به طور میانگین ۱۰ هزار محموله در سراسر کشور از طریق پنجره واحد گمرکی و سامانه جامع گمرکی به ظن قاچاق توقیف و جهت اطمینان از ورود رسمی از طریق گمرکات به صورت الکترونیکی استعلام می‌شوند.

آمار نشان می‌دهد که پنجرۀ واحد و سامانه جامع گمرکی در کمتر از یک دقیقه پاسخ هر استعلام را از طریق پیامک و بدون دخالت عوامل انسانی و به صورت اتوماتیک در اختیار واحد استعلام‌کننده قرار می‌دهد که بخش عمده‌ای از این محموله‌ها به ظن قاچاق در بررسی کنترل تردد حامل‌ها توقیف و جهت تعیین تکلیف، مأموران نیروی انتظامی از طریق پنجره واحد گمرکی و سامانه جامع گمرکی موضوع را استعلام می‌کنند. قبل از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فرآیند استعلام محموله‌هایی که به ظن قاچاق توقیف می‌شدند، به صورت دستی و کاغذی انجام می‌شد که این موضوع علاوه بر زمان‌بر بودن، امکان جعل و سوءاستفاده از اسناد کاغذی را فراهم می‌کرد.
مبارزه با قاچاق با راه‌اندازی سامانۀ جامع گمرکی
یکی از مهم‌ترین خدمات سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، مبارزه با قاچاق کالا، حذف پروانه‌های کاغذی و جایگزینی پروانه‌های الکترونیکی است و با این اقدام احتمال جعل و سوءاستفاده از پروانه‌های گمرکی به صفر رسیده است. ثبت الکترونیکی تمامی فرآیندها از جمله اظهار صاحب کالا، مجوزهای سازمان‌های هم‌جوار، اظهارنظر ارزیاب، کارشناس، ارزش‌گذاری، تعرفه کالایی و حتی مقصد بارگیری، پلاک کامیون، مشخصات راننده و انبار مقصد از دیگر قابلیت‌های این سامانه است که حتی پس از ترخیص محموله نیز امکان پیگیری سیستمی تخلفات احتمالی را فراهم می‌کند. برخی قاچاقچیان برای منحرف کردن مسیر پرونده‌ها و دستگاه کاشف اعلام می‌کنند که از طریق گمرکات، کالا را وارد کرده‌اند، اما این اقدامات بدون ارائه شماره کوتاژ اظهارنامه مورد ادعا و پته الکترونیکی فاقد اعتبار است. یکی از شگردهای قاچاقچیان این است که بخشی از کالا را با پرداخت کامل حقوق و عوارض گمرکی و کاملاً قانونی از گمرک خارج و پس از خروج کالای قاچاق از همان نوع کالا را به عمق کشور وارد می‌کنند که البته وظیفه گمرک صرفاً در ارتباط با کالایی است که به گمرک اظهار و اطلاعات آن در سامانه جامع گمرکی ثبت‌ و کوتاژ برای همان کالا ثبت شده است.
با توجه به اینکه فرآیند گمرک کاملاً الکترونیکی شده و حتی عدل‌بندی، بارنامه و فاکتور خرید هم به روش الکترونیکی در سامانه گمرک ثبت می‌شود، گمرک اسناد مثبت گمرکی و کوتاژ کالاهای ورودی را در خصوص چگونگی ورود این کالاها درخواست می‌کند که نمونۀ عینی آن قاچاق ۸۰ تن پوشاک طی هفته‌های اخیر بوده است، اما هیچ سندی ارائه نشده و اعلام می‌شود ورود کالاها از طرق دیگری انجام گرفته است. در صورتی که قاچاقچیان اسنادی مبنی بر ورود این کالاها با اظهار غیرواقعی ارائه می‌کردند گمرک به صورت الکترونیکی صحت و سقم‌ این ادعا را بررسی کرد، اما با توجه به اینکه هیچ‌گونه سند گمرکی از سوی قاچاقچیان ارائه نشده و در پرونده موجود نیست، بنابراین قاچاق این کالاها محرز شده و باید علاوه بر جرایم قاچاق، کالاها توقیف شود. بر اساس این گزارش، گمرک ایران اعلام آمادگی کرده است که در صورت ارائه شماره کوتاژ یا پته الکترونیکی هر گونه محموله ادعایی مبنی بر اظهار غیرواقعی موضوع را به کمک سامانه‌های الکترونیکی در سریع‌ترین زمان ممکن، پیگیری و با اعلام جزئیات اظهار و ارزیابی کارشناسان به سازمان کاشف، کالای اظهاری، میزان اخذ حقوق و عوارض پرداختی، نوع اظهار، نوع کامیون بارگیری و روز و حتی ساعت حرکت را به منظور تنویر افکار عمومی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. اطلاعات کامل تمامی محموله‌های خروجی از گمرکات در سامانه‌های گمرک موجود است و هرگونه ادعایی در رابطه با محموله‌های خروجی از گمرکات، بدون وجود اطلاعاتی از محموله در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی فاقد اعتبار است. در خصوص پرونده اخیر قاچاق پوشاک نیز قاچاقچیان در اظهارات اولیه ادعا می‌کنند از طریق گمرکات جنوبی محموله را با اظهارنامه غیرواقعی وارد کرده‌اند و اظهار نظر مسئولان سازمان کاشف نیز در مرحله مقدماتی و بر پایه ادعاهای قاچاقچیان بوده که در بررسی‌های بعدی مشخص شد نه تنها اظهار غیرواقعی در کار نبوده، بلکه اساساً پته یا کوتاژی هم در اختیار نداشته‌اند که نوبت به بررسی‌های بعدی برسد، بنابراین این ادعاها کذب محض بوده و گمرک ایران آمادگی دارد در صورت ارائه هر گونه سند گمرکی سریعاً پرونده را بررسی و نتایج را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.
ضرورت کاهش تعرفه‌ها
یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در رابطه با کاهش قاچاق می‌گوید: برای کاهش قاچاق، در ابتدا لازم است تعرفه برخی کالاها کاهش یابد و به صفر نزدیک شود، زیرا شواهد حاکی از آن است که عمده کالاهای قاچاق دارای تعرفه بالای وارداتی هستند، بنابراین با کاهش حقوق ورودی کالا می‌توان تا حد زیادی با قاچاق آن مقابله کرد. همچنین تعریف مناطق آزاد در شمال و جنوب کشور بدون توجه به اینکه چه بخش‌هایی از کشور و برای چه نوع از فعالیت‌هایی قابلیت تبدیل شدن به مناطق آزاد را دارند، دلیل دیگر افزایش قاچاق در کشور است. به همین دلیل مناطق آزاد ایستگاه ورود قاچاق به کشور شده‌اند که این موضوع هم به دلیل سیاست‌گذاری غلط در تعیین مناطق آزاد است و هم عدم توجه به مأموریت‌هایی که برای آن مناطق تعیین شده است. پدرام سلطانی ادامه می‌دهد: با تمامی این تعاریف، راهکارهایی که تا به حال برای مبارزه با قاچاق اندیشیده شده، به طور غالب از جنس اقتصادی نبوده و به طریق پلیسی انجام گرفته است. به همین دلیل این راهکارها ناکام مانده‌اند. باید توجه داشت که قاچاق مشکلی اقتصادی و فرهنگی است و از این رو نحوۀ کنترل آن نیز باید اقتصادی و فرهنگی باشد. گفتنی است مبالغ کلان حاصل از خرید و فروش کالاهای قاچاق در نظام بانکی کشور قابل ردیابی است و بانک مرکزی در این زمینه می‌تواند ساز و کار پایش و ردیابی به وجود آورد. او در رابطه با تأثیر سامانه گمرکی در کاهش قاچاق توضیح می‌دهد: اصولاً یکی از دستاوردهای ایجاد و استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و الکترونیکی کردن ارائه خدمات دولتی به شهروندان، مقابله با فساد و سوءاستفاده‌هایی است که امکان آن با استفاده از منابع انسانی در جریان ارائه خدمات به وجود می‌آمد. به همین دلیل به طور طبیعی همه دولت‌ها در دنیا سعی دارند تا خدمات دستی خود را به خدمات الکترونیکی تبدیل کنند. همچنین یکی از شاخص‌هایی که سالانه در گزارش‌های بین‌المللی پایش و رتبه‌ کشورها بر اساس آن انجام می‌شود، شاخص میزان پیشرفت دولت‌ها در تبدیل شدن به دولت الکترونیک است که ما در این زمینه مانند بسیاری از رده‌بندی‌های دیگر جایگاه مطلوبی در میان کشورهای جهان نداریم. به همین دلیل لازم است سرعت خود را در ایجاد، تعبیه و استفاده از سامانه‌های الکترونیکی و اطلاعاتی افزایش دهیم تا شکاف به وجود آمده را تا حدی تعدیل کنیم. به غیر از این موارد، استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی و الکترونیکی به طور طبیعی می‌تواند باعث افزایش سرعت در ارائه خدمات و فراهم آوردن شرایط مطلوب خدماتی در هفت روز هفته، به طور ۲۴ ساعته شود. همچنین با توجه به اینکه آمار و اطلاعات به شکل تمام و کمال در سامانه نگهداری می‌شود، استفاده از آن‌ها قدرت تحلیلی خوبی را به سازمان‌های مربوطه می‌دهد تا بر اساس آن مسائل و مشکلات پیش رو را بررسی کنند و با تحلیل و آسیب‌شناسی مناسب، رفتار ذی‌نفعان را بسنجند و در نهایت با توجه به سلیقه و تقاضای ذی‌نفعان با سرعت و سهولت بیشتری خدمات خود را ارائه دهند. سامانۀ نوین گمرکی هم یک حلقه از زنجیره دولت الکترونیک است که در ارائه خدمات گمرکی توسط گمرک ایران ایجاد شده و به طور تقریبی حدود هفت سال است که به تدریج طرح‌های مربوط به آن اجرا می‌شود و اجزای مختلف آن در حال پیاده‌سازی، بارگذاری، آزمایش و بهره‌برداری هستند و عملکرد آن را می‌توان مثبت ارزیابی کرد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسالی، پس از تایید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشند منتشر نخواهد شد.