نارضایتی تمامیت خواهان
پزشکیان با تأکید بر وحدت و انسجام گفت: شاید عدهای همسخنان (متفاوتی) بیان کنند، (سخنان) این عده آن چیزی نیست که حاکمیت میخواهد. عدهای که دنبال تمامیتخواهی بودهاند ناراضی هستند؛ شما آمدید در مقابل آن تمامیتخواهی رای دادید و حاکمیت این را پذیرفت و ما در این مسیر داریم حرکت میکنیم، اما تغییر زمانبر است.
جامعه قدرتمند
رئیسجمهور روز پنجشنبه در سفر یکروزه خود به استان سیستان و بلوچستان در جمع فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با اشاره به خطبه ۲۱۶ نهجالبلاغه که به تشریح رابطه حاکمیت و ملت میپردازد و نیز نگاه اندیشمندان معاصر به این موضوع افزود: چه در نگاه حضرت علی (ع) و چه در نگاه اندیشمندان معاصری چون نویسنده کتاب راه باریک آزادی بر این نکته تأکید شده که برای اینکه جامعه روی آرامش ببیند و بتواند انصاف و عدالت را محقق کند، نیاز به یک حکومت قدرتمند دارد تا بتواند دعواها و اختلافات را مدیریت کند. اگرچه مواردی هم داشتهایم که یک حکومت قدرتمند خودش بیشتر مرتکب جنایت شده، اما شرط نظم و آرامش در جامعه برخورداری از حکومت مقتدر بوده و هست.
میل به دیکتاتوری
رییس جمهور افزود: قدرت بهطور طبیعی میل به دیکتاتوری دارد و اگر شما از من بهعنوان حاکم زیاد تعریف و تمجید کنید، خیال میکنم کسی شدهام و بعد شروع میکنم به امرونهی کردن میروم که نباید بروم و بهتدریج چارچوب و قانون را رها کرده و خودم را فراتر از قانون میبینم. راه کنترل قدرت و تبدیل نشدن آن به دیکتاتوری برخورداری از یک جامعه قدرتمند است که در مقابل آن قدرت حاکم و حکومت مطالبه گر باشد؛ چنانکه حضرت علی نیز میگوید که مردم به آرامش نمیرسند مگر با یک حاکم صالح و حاکم و حکومت نیز صالح نمیشوند و صالح نخواهند ماند مگر با یک جامعه مطالبه گر. کارهایی که کردیم بدون حمایت مقام معظم رهبری امکانپذیر نبود اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم این قطعاً و یقیناً با نظر مقام معظم رهبری بوده بدون هماهنگی این اتفاق نمیافتاد. اگر توانستیم در خوزستان یک عرب را استاندار کنیم نظر ایشان بوده است، بدون هماهنگی این اتفاق نمیافتاد. وقتی در کردستان میتوانیم یک استاندار سنی کرد بگذاریم که تاکنون اتفاق نیفتاده یعنی توانستیم آن هماهنگی را درروند قضیه ایجاد کنیم. وحدت و انسجام است که میتواند ما را بهپیش ببرد. وفاق در درون حاکمیت و وفاق با مردم و تعهداتی که با مردمداریم. باید افراد شایسته بر اساس چارچوبها و چشماندازها مشخصشده در این میدان بمانند تا تغییر ایجاد شود. مذهبی و غیرمذهبی، کرد، ترک، عرب و عجم ندارد، هرکسی بهتر کار کند و متخصص باشد باید بماند و به کارش ادامه دهد.